Sayı 42 (2016)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Prof. Dr. Ahmet Saim Arıtan(Vefeyât)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Yavuz, AdilKonya’nın yetiştirdiği ilim ve sanat insanıdır. Genelde klasik sanatlarımıza özelde cilt sanatına büyük katkıları olan, Selçuklu ciltleri konusunu ilim hayatına kazandıran bir akademisyendir. Doğduğu ve vefat ettiği şehir Selçuklu başkenti Konya, onu Selçuklu cilt sanatına yönlendirmiş ve bu sanata karşı derin ilgi ve alaka göstermiştir.Öğe Dilâver Gürer, Fusûsu’l-Hikem ve Mesnevî’de Peygamber Kıssaları, İnsan Yayınları, İstanbul 2017, 518 s. (Kitap Tanıtımı)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Teber, ReşatPeygamberler Allah’ın emir ve yasaklarını insanlara en doğru şekilde ileten ve yaşayış tarzlarıyla da örnek teşkil eden birinci kaynaktırlar. Bu ne-denledir ki onların kıssaları Müslümanlara örnek olması açısından önemli bir yer ihtiva eder. Kur’an-ı Kerim’in büyük bir kısmını oluşturan kıssalar bazen doğrudan bazen de dolaylı öğütler verir. Örneğin dünya nimetlerine kapılarak Allah’ı unutanın sonunu anlatmak için Karun’u örnek verir. Öte yandan büyük nimetler emrindeyken Allah yolunda harcamanın güzelliğini anlatmak için Hz. Süleyman örneğini verir. Bu kıssaların insanlar üzerindeki etkisi ise yadsınamayacak düzeydedir.Öğe eş-Şeyh Yusuf Hattâr Muhammed, el-Mevsû’atü’l-Yusufiyye fi Beyâni Edilleti’s-Sûfiyye, Matbaatu’n-Nadr Yayınları, 3. Baskı, 2001, Şam(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Az, AhmetTasavvuf tarihine göz atılacak olursa sufi yaşantının örnekleri peygamberlerin hayatlarında bulunabilir. Nitekim Peygamber Efendimiz'in (sas) yaşamış olduğu asr-ı saadet devri ile başlayan ve tabiî ve tebe-i tabiîn devrini de içine alan İslam’ın ilk iki asrına “zühd dönemi” denmiştir. Bu dönemde yaşayan Müslümanlar, istidatlarına göre kimi tevekküle, kimi halvete, kimi sabır ve mücâhedeye ağırlık vermiş ve böylece ismen olmasa da tasavvufun temelleri atılmış oldu.Öğe Klasik bir tasavvufî eser olarak Mesnevî ve Bosnalı şârihleri Sûdî Bosnevî, Ali Dede Bosnevî ve Abdullah Bosnevî(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Çoban, AliHz. Mevlânâ’nın Mesnevî’si yazıldığı günden itibaren tasavvufî ve ilmî muhitte ilgi ile karşılanmış, okunmuş ve üzerine şerhler yazılmıştır. Klasik eserlerde görülen; esere olan ilginin, belirli bir çevre veya bölge ile sınırlı olmaması Mesnevî için de geçerlidir. İşte bu ilginin tezahürlerinden birisi olarak Bosna asıllı sûfî ve edîbler, Mesnevî üzerine çeşitli şerhler yazmışlardır. Bunlardan, Fars klasiklerine yazdığı şerhlerle bilinen Sûdî-i Bosnevî (v. 1007/1599?), Mesnevî’yi de şerh etmiştir. Ancak muteber bir nüshasına ulaşılamamıştır. Şerh atfedilen bir isim de, Halvetî şeyhi Ali Dede el-Bosnevî’dir (1007/1598). Çeşitli eserleri olan Ali Dede’nin, Mesnevî’nin dîbâcesi üzerine de şerh yazdığı İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı kataloğunda görünmektedir. Ancak şerhin ona ait olmadığı tespit edilmiştir. Diğer bir müellif ise Abdullah Bosnevî’dir (v. 1054/1644). Bosna asıllı önemli isimlerinden olan Abdullah Bosnevî’nin altmış civarındaki eseri arasında, Mesnevî üzerine biri kayıp olmak üzere üç ayrı şerhi bulunmaktadır. Biz bu makalemizde, bir klasik olarak Mesnevî’yi ele alıp onun üzerine Bosna asıllı üç isim tarafından yapıldığı belirtilen şerhlerin aidiyetini tespit ve özelliklerini tahlil etmeye çalışacağız.Öğe Osman Nuri Küçük, İbnü’l-Arabî; Sayılar ve Rüyalar, Nefes Yayınları, İstanbul 2016, 151 s. (Kitap Tanıtımı)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Kaplan, RaşidSahip olduğu tevhid anlayışının sevki ile bütün âleme bu zaviyeden bakan İbnü’l-Arabî, irfânî geleneğin zirve şahsiyetlerinden birisi olmuştur. Tarihte eşine az rastlanır bir üretkenlik sergileyen İbnü’l-Arabî’nin görüşleri çok derin, veciz, sembolik ve orijinaldir. Bu nedenle yaşamış olduğu dönemden itibaren tarihin her devresinde kendisini anlama gayretinde olan sayısız muhipleri olduğu gibi üst perdeden konuşmasına bağlı olarak anlaşılamadığı için muarızları da olmuştur.Öğe Osmanlı basın hayatında Mehmet Tahir Bey ve “Çarşaf Meselesi” risalesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Yüzer, FerideMeşrutiyet Dönemi ortaya çıkan kadın hareketinin, içinde doğduğu tarihsel sürecin bir ürünü olduğu ve Osmanlı İmparatorluğu’nun ulus devlet olma çabaları içinde yapılan reformların etkisinin kadınlara da yansıdığı bir hakikattir. Bu bağlamda, Osmanlı son dönemi yayın hayatında aktif rol alan Mehmet Tahir Bey’in çarşaf konulu risalesi, değişen sosyal şartlarla beraber kadının konumunun farklılaşması, moda akımlarının etkisiyle kadınların tesettür kurallarını ihlal ettiği fikrine istinaden Balkan Muharebesi yenilgisine yapılan duygusal yorumlar ve kadınların peçeyi dini bir vecibe saymadıklarını protestolarla dile getirmeleri de göz önüne alındığında dönemin sosyal şartlarına ışık tutması bakımından önemlidir. Bu makalede Mehmet Tahir Bey’in Çarşaf Meselesi risalesi ışığında çarşaf ve kadın bahsi tartışılmaya çalışılmıştır.Öğe Tatvîru esâlîbi tedrîsi’l-muhâdese fi külliyyâti’l-ilâhiyyât(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Qudah, Zaherيهدف هذا البحث إلى تبيين الدور الرئيس الذي تضطلع به مهارة الحوار في تمكين الطلبة الأتراك من الاقتدار على التحدث بلغة عربية سهلة ويتناول هذا البحث مفاهيم تتصل بهذه المهارة: القالب المنطقي, وخطاب الروع, كما يتناول مواد أساسية فيه كالتقسيم الزمني لدرس الحوار, والتفاعل الصفي, ومهارات المدرس, ومفهوم القالب, وكيفية التوصل إلى الكلمات المشتركة بين اللغتين, ومهارات مقترحة للتدريس, وآليات لحل المشكلات المستعصية. وجداول مقترحة يحفظها المبتدئ, كما يقدم التوصياتÖğe İlahiyat fakültesi öğrencilerinin Kur’an okuma ve tecvid dersinin işlenişiyle ilgili kanaatleri üzerine bir araştırma(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Şenat, Fatma AsiyeKur’an Okuma ve Tecvid dersi İlahiyat fakültelerinde sekiz dönem okutulan iki kredilik bir derstir. Bu derste öğrencilerin Kur’an metnini yüzünden, seçilmiş bazı kısımları da ezberden kurallara uygun bir şekilde okumaları, tecvid kurallarını bu ilmin kendine has terminolojisini kullanarak anlatabilmeleri ve okudukları Kur’an bölümlerinin anlamını bilmeleri beklenir. Bu çalışmada farklı ilahiyat fakültelerinden öğrencilere, Kur’an dersinin temel bileşenlerini hangi yöntemlerle öğrendikleri ve dersle ilgili genel kabulleri üzerinden sorular yönelten bir anketin sonuçlarına yer verilmiştir. Bu sayede dersin işlenişine dair elde edilen veriler ışığında olumlu yönlerin daha da geliştirilmesi, eksiklik bulunan hususların da en kısa zamanda ikmal edilmesi için farkındalık geliştirilmesi amaçlanmıştır.Öğe Fıkhü’l-handaki’l-vâhid (Dirâse tahlîliyye te’sîliyye fî eknâfi uhuvveti’l-İslâm)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Kenan, İmadهدفت الدراسة إلى تحليل وتأصيل مبدأ العمل في خندق واحد في ضوء مبادئ أخوة الإسلام الواردة في القرآن الكريم والسنة النبوية واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التوثيقي التأصيلي عبر أداتي الاستقراء والاستنتاج للتعرف إلى منهج الإسلام في تمكين دعائم العلاقات البينية بين المسلمين; ثم شرع بمقارنة واقع الأمة المسلمة بماضيها مؤكدا أن الشِّقا ق علَّة الأُمم وبلاؤها المعضل; وذلك بالاعتماد على منهج بحثي يقوم على التوثيق للأدلة الشرعية, ثم تحليلها لتحديد سبل بناء الوحدة الإسلامية المفروضة التي تقوم على توصيف محاور ثلاثة: ملامح أخوَّة الإسلام, مغانم أخوَّة الإسلام, مذهبات أخوَّة الإسلام وخلصت الدراسة إلى أن مبدأ العمل في خندق واحد هو فريضة إسلامية حيث لا يستقيم بحال أن يجمع أعداء الأمة الباطل ويفرّقنَا الحقُّ; وتوصي الدراسة بالإفادة من منهج التأصيل الذي اعتمدته والعمل على تطويره بغية إنجاز دراسات توثق ثراء الفكر التربوي الإسلامي وسبقه في إرساء مبادئ التآخي عبر إظهار تعدد أساليب الشريعة الخاتمة وتنوع غاياتهاÖğe Meâkıdü’t-tarrâf li-Şeyhi’l-İslâm Ebu’s-Suûd: Dirâse ve tahkîk(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Hanay, Necattin; Bayer, İsmailمبحث هذا المقال, تحقيق الرسالة المسماة ب"معاقد الطراف في أول سورة الفتح من الكشاف" أو ب"الحاشية على أوائل سورة الفتح من الكشاف" لشيخ الإسلام أبي السعود (ت. ٩۸۲ ه/ ١٥٧٤ م); والدراسة القصيرة عليها. للرسالة المحققة التي بين أيديكم مخطوطات كثيرة في المكتبات. تستهدف الرسالة شرح ما كتبه الزمخشري (ت. ٥٣٨ ه/ ١١٤٤ م) تفسيرا لثلاث آي من أوائل سورة الفتح في تفسيره الكشاف. شروح المؤلف متعلقة بالوجوه الإعرابية والبلاغية والكلامية