8. sınıf fen ve teknoloji ders programında 6. ünite "Madde döngüleri, geri dönüşüm ve enerji kaynakları" konularının öğretilmesinin öğrencilerin çevre bilincine etkisi (İzmir ili örneği)

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2017

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Özet

Bu çalışmada yaşanılabilir, temiz bir çevre için öğrencilerde çevre sevgisi geliştirerek farkındalık oluşturmak amaçlanmıştır. İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Programı'nın 6. ünitesinde yer alan "Madde Döngüleri, Geri Dönüşüm ve Enerji Kaynakları" konularının öğretilmesinin öğrencilerin çevre bilinci üzerine etkisi araştırılmıştır. Aynı zamanda Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen ilgili kazanımlar doğrultusunda okullarda verilen eğitimlerin etkililiği incelenmiştir. Çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden survey (alan taraması) yöntemi kullanılmıştır. 2015- 2016 Eğitim- Öğretim yılında İzmir ili merkez ilçelerinden Balçova, Bayraklı, Bornova, Buca, Gaziemir, Karabağlar, Karşıyaka, Konak ve Narlıdere'ye bağlı 18 farklı devlet okulunun 8. sınıf öğrencileri (n= 1600) çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Çevre Bilinci Farkındalık Ölçeği"nin öğrencilere ön-test ve son-test olarak uygulanmasıyla toplanmıştır. Veri analizi SPSS 15:00 Veri Analizi Paket Programı ile yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre; İzmir ili merkez ilçelerindeki ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin çevre bilinci düzeyleri yükseğe yakın bulunmuştur. Öğrencilerin özellikle geri dönüşüm ve su kaynaklarının tasarrufu konularında başarılı oldukları bilinirken; bio yakıtlar, asit yağmurları, güneş ve rüzgâr enerjilerinin ekonomiklik durumu konularında kararsız kaldıkları görülmüştür. Kız öğrencilerin çevre bilinci farkındalığı erkek öğrencilere göre anlamlı şekilde fazla bulunmuş ve öğrencilerin okullarına göre çevre bilinci düzeyleri değişiklik göstermiştir. Aylık geliri yüksek olan ailelerde çocukların, düşük gelirli ailelerdeki çocuklara göre daha fazla çevre bilincine sahip olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin anne ve baba eğitim durumları değişkenine göre sahip oldukları çevre bilinci düzeylerinde anlamlı farklar bulunmuştur. Aynı zamanda öğrencilerin akademik başarısı arttıkça çevre bilinci farkındalıklarının da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Çevre, çevre bilinci, madde döngüleri, geri dönüşüm, enerji kaynakları, ilköğretim.
By this study, it is aimed to create students' awareness on a clean environment that can be experienced by developing environmental love. The impact of the particular subject, which is covered as the sixth chapter in Science and Technology course of the eight grade, "Matter Cycles, Recycle and Energy Resources" on students' environmental awareness was investigated. At the same time, the effectiveness of the studies which are practiced in the schools in line with the relevant achievements determined by the Ministry of National Education is examined. In this study, among descriptive research methods, Survey is used. The sample of this study contains eight grade students (n=1600) from eighteen different schools from Balçova, Bayraklı, Bornova, Buca, Gaziemir, Karabağlar, Karşıyaka, Konak and Narlıdere in İzmir. The data were collected by applying the "Environmental Awareness Scale" developed by the researcher to the students as pre-test and post-test. Data analysis is made by using SPSS 15:00 Data Analysis Package Prorgramme. According to the results of the study; in the central provinces of İzmir, the environmental awareness state of the eight grade students are turned out to be close to high. While it is known that the students are successful on to topics of recycling and austerity of water resources; when it comes to how economical bio fuels, acid rains, sun and wind energy are, it has been seen that they were dubious about those approaches. It is found that female students' environmental awareness is more than male students' and the students' level of awareness have been different as their schools change. It is understood that the children of high income level families have a higher level of environmental awareness than the children of low income level families. It is found that the education levels of the parents are significantly effecting the level of environmental awareness of the students. At the same time, it has been concluded that when the students' academic success level goes up, their environmental awareness level goes up. Key words: Environment, environmental awareness, matter cycles, recycle, energy resources, primary education.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Çevre,, Çevre bilinci,, Madde döngüleri,, Geri dönüşüm,, Enerji kaynakları,, İlköğretim., Environment,, Environmental awareness,, Matter cycles,, Recycle,, Energy resources,, Primary education.

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Çetiner, Cemile Elvan. 8. sınıf fen ve teknoloji ders programında 6. ünite "madde döngüleri, geri dönüşüm ve enerji kaynakları" konularının öğretilmesinin öğrencilerin çevre bilincine etkisi (İzmir ili örneği). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 2017. (Yüksek Lisans Tezi)