Kitap / Bildiri / Sunum Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 14 / 14
  • Öğe
    2nd International Congress on Digital Business, Management & Economics Book of Abstracts
    (NEÜ Yayınları, 2022)
    9-11 Eylül 2022 tarihinde yapılan "2. International Congress on Digital Business, Management & Economics" başlıklı kongrenin özet kitapçığıdır.
  • Öğe
    İnovasyon Yönetimi Üzerine
    (NEÜ Yayınları, 2022) Arıcıoğlu, Mustafa Atilla
    Gündelik hayatın sıradanlığı içerisinde dokunduğumuz, gördüğümüz, ilişki kurduğumuz ve hatta kullandığımız her şeyin bir zamanlar olmadığını fark ettiğimizde inovasyonun ne anlama geldiğini kavramaya ilişkin ilk adımı atmış oluruz. Bu fark edişin mutlaka teknik bir tarif üzerinden anlaşılması ya da tasvir edilmesi de şart değildir. Daha doğrusu gündelik hayatın bir parçası olarak “bakış açısının” değişimindeki etkileyiciliği inovasyonun ta kendisidir.
  • Öğe
    Sanal Alanda Yurt Edinmek: Kuryeler
    (NEÜ Yayınları, 2021) Öztürk, Elif Büşra
    Bu çalışma her gün sokaklarda renkli kıyafetlerle gördüğümüz kuryelerin pandemi sürecinde çalışma koşullarının nasıl olduğunu merak etmemizle başladı. Pandemide herkes evindeyken ve sokağa çıkma yasakları uygulanırken kuryeler “normalden” daha fazla çalışmaya başlamışlardı. Bu süreç ile insanlar, davranışlarını değiştirmiş ve yeni alışkanlıklar edinmiştir. Pandemi süreci ekonomik, sosyal, kültürel vb. alanlarda karamsar bir havada ilerlerken bazı girişimler ise parlamış ve ciddi ilerlemeler kaydedilmiştir. İlerlemelerden biri olan sanal marketler, pandeminin oluşturduğu krizi fırsata çevirerek hızlı bir büyüme gerçekleştirmiştir. Bu dönemde e-ticaret oranları artmış özellikle gıda ve süpermarket alanlarındaki artış %434 ile yüksek bir seviyeye ulaşmıştır. Gıda ürünlerine artan talepler ile birlikte yeni işletme usulleri ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan bu dönemde sanal market uygulaması olan Getir yurtdışından yatırım alarak unicorn girişim haline gelmiştir. Peki, bu girişimler başarıyı nasıl yakaladı? Kuryeler pandemi sürecinin belirsizliğinden nasıl sıyrıldı? Konya’da sanal marketlerde çalışan 20 kuryeyle yaptığımız nitel görüşmeler sonucunda inovatif bir çalışma sistemi kurulduğunu gördük. Burada, kullanıcı ve çalışanların ihtiyaçlarının merkeze alındığı çift yönlü bir sistem oluşturulmuştur. Bu girişimler kullanıcılara şehirlerde en çok ihtiyaçları olan hız, zaman, güvenlik ve koruma alanında hizmet vermiştir. Diğer taraftan kuryelerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi, takip, izleme ve denetimin sağlanması sistemin devam etmesini sağlamıştır. Kuryelerin hızı ve virajlardan dönme kontrollerinin yapılması, trafik yoğunluğu, hava durumu, mesafe vb. durumlara göre sipariş teslim süresinin hesaplanması; sunulan hizmetin puanlanması, online bahşiş, yorumlarla geri bildirimde bulunulması; mesai saatlerinin belirli olması, mesai sonrası ücretin alınması, ekonomik kazancın ortalamanın üzerinde olması; sağlık sigortası ve koruyucu ekipmanların temin edilmesi yeni bir çalışma sisteminin oluşmasını sağlamıştır. Aynı zamanda gençler için istihdam alanı sağlayan bu girişimler gençlerin yatırım yapmasını ve kendi girişimlerini kurmasına ortam hazırlamıştır. Pandemi, e-ticaretin yükselmesi, unicron girişimlerin oluşması yeni normal olarak adlandırılan süreçle beraber ortaya çıkmıştır. Bu gelişmeler toplumsal dönüşümün seyrini değiştirmiştir. Eskiden postacıların girdiği sokaklara artık rengârenk kıyafetleriyle kuryeler girer hale gelmiştir. Bu süreci başarılı kılan ise toplumsal ihtiyaç ve sorunlara yönelik çözümler sunmasıdır. Kullanıcının ihtiyacı olan hız ve zamanın merkeze alınması aynı şekilde çalışanların güvenlik, sosyal refah ve memnuniyetlerinin sağlanması ile inovatif bir çalışma sistemi kurulmuştur.
  • Öğe
    I. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve Ekonomi Kongresi Özet Kitabı
    (NEÜ Yayınları, 2021) Editörler: İnce, Mehmet; Oktay, Ercan; Mercan, Birol; Altan, Cemal; Coşkun, Selim; İpek, Egemen; Eyüboğlu, Kemal; Bozyiğit, Sezen; Kara, Ergün; Güneysu Atasoy, Filiz; Tor Kadıoğlu, Cansu; Kaleci, Fatih; Doğrul, Ümit; Ağca, Alperen; İnce, Mehmet; Oktay, Ercan; Mercan, Birol; Altan, Cemal; Coşkun, Selim; İpek, Egemen; Eyüboğlu, Kemal; Bozyiğit, Sezen; Kara, Ergün; Güneysu Atasoy, Filiz; Tor Kadıoğlu, Cansu; Kaleci, Fatih; Doğrul, Ümit; Ağca, Alperen
    Sanayi devriminde olduğu gibi internetin hayatımıza girmesi ile dünya büyük bir değişim sürecine girmiştir. Dijitalleşme ise dijitalleşmiş kaynakları bütünleşmiş bir bilgi teknolojileri altyapısı ile yeni bir gelire, büyümeye ve şirkete değer katacak operasyonel sonuçlara dönüştürme süreci olarak karşımıza çıkmaktadır. 2020 yılında tüm dünyanın tecrübe ettiği Covid-19 pandemisi sürecinde daha fazla gündeme gelen dijitalleşme yeni iş modelleri geliştirmek, benzersiz müşteri deneyimleri için bilgiyi, dijital teknolojileri ve şirket kaynaklarını yeni kombinasyonlar ile birleştirmek, yeni ürün ve hizmetler oluşturmak ve şirket kaynaklarının etkinliğini artırmak için kullanılmaktadır. Dünya genelinde organizasyonlar dijital bir dönüşüme girmiş olup bu dönüşüm yeni koşullara ve beklentilere uyum sağlamayı ve değişiklikler karşısında hazır olmayı gerektirmektedir. En başarılı organizasyonlar dahi bu dönüşümde ciddi zorluklar çekmektedir. Bu sebeple dijitalleşme ve dijital dönüşüm üzerine bilimsel çalışmalar akademisyenler kadar karar alıcılar için de önemli hale gelmektedir. Bu kongre dijital dönüşüm sürecine bilimsel olarak katkı sağlamaya yönelik sosyal bilimler alanında çalışmaları bir araya getmiştir. Bu bağlamda işletme, yönetim, finans ve ekonomi alanlarında dijitalleşme ve dijital dönüşüme yönelik çalışmalar kabul edilmiştir. ICDBME2021 online olarak Tarsus Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi ev sahipliğinde 8-9 Ekim 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Bölge üniversiteleri iş birliğiyle organize edilen kongremizde yer alan paydaşlarımız arasında Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Mersin Üniversitesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi yer almıştır. I. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve Ekonomi Kongresi (ICDBME2021)'nin özet bildiri kitabı açık erişim olarak hizmete sunulmuştur.
  • Öğe
    Göç, Yoksulluk ve İstihdam
    (NEÜ Yayınları, 2018) Editörler: Diken, Ahmet; Buluş, Abdulkadir; Diken, Ahmet; Buluş, Abdulkadir
    2011 Mart ayından bu yana süregelen Suriye savaşının getirdiği göç Türkiye'nin son zamanlarda karşılaştığı en önemli sorunlardan bir tanesidir. Ortadoğu'dan, Afrika'dan ve Uzak Doğu Asya'dan zengin bölgelere göç etme talebi, dünya genelinde etkiler doğuran bir uluslararası ekonomi politik sorun olarak görülmektedir. Bu anlamda Üniversitemiz tarafından düzenlenen 2. Uluslararası Uygulamalı Bilimler Kongresi'nde tema olarak "Göç, Yoksulluk ve İstihdam" konusu seçilmiştir. Bu kavramlar akademik dünya ve iş çevresi ile birlikte tartışıldğı kongreye ait bildirilerin kitaplaştırılmasıyla değerli okuyucularımızın istifadesine sunulmuştur.
  • Öğe
    Lojistik Köy Çalışmalarının Sosyo-Ekonomik Katma Değer Açısından Değerlendirilmesi
    (NEÜ Yayınları, 2023) Elgün, Mahmut Nevfel
    Son otuz yıldır sanayide görülen hızlı gelişmeler beraberinde ham madde, yarı ve tam mamul ürün ve stokların akışını da hızlandırmıştır. Bu hızlı akış, lojistik sektörünün büyümesine neden olmuştur. Büyüyen lojistik sektörü, bu çok büyük emtia akışını kontrol etmekte zorlanmıştır. İşte bu büyük lojistik akışını kontrol etmeyi kolaylaştırmak için çeşitli alternatif çözümler önerilmiştir. Lojistik köyler bu çözümlerden biridir. Lojistik köyler, gerek lojistik akışını kontrol eden, gerekse de lojistik yan faaliyetleri kolaylaştıran bir çözüm yoludur. Lojistik köyler, lojistik akışın yoğun olduğu, ayrıca çok çeşitli ve yoğun ulaşım ağlarına yakın yerlere kurulmalıdır. Fonksiyonel, çevreci ve mevzuata uygun lojistik köy yerlerinin seçimi birçok farklı kriterlere sahip olmayı gerektirmektedir. Bu amaçla birçok model geliştirilmiştir. Bu çalışmada, Türkiye’de lojistik köylerin kuruluş yerlerinin belirlenmesi için bir model önerilerek, uygulanmış, sonuçları tablolar ile sunulmuş ve tartışılmıştır.
  • Öğe
    Pazarlamaya Psikolojik Bir Yaklaşım: Çıpalama ile Tüketici Manipülasyonu Üzerine Deneysel Bir Araştırma
    (NEÜ Yayınları, 2022) Editörler: Karabıyık, Hüseyin Çağatay; Elgün, Mahmut Nevfel; Karabıyık, Hüseyin Çağatay; Elgün, Mahmut Nevfel
    Çalışma, pazarlama tekniğine yeni bakış açısı getirecek şekilde yoğun emek ve özveri ile gerçekleştirilmiş olup, işletmecilik bilim dalında, ülkemiz adına şükranla kabul edilen, bilimsel yapı ve uygulamaya katkı sağlayacak bir eser ortaya konulmuştur. Çalışmamızda, ana konu olarak Merchandising ve diğer değişkeni olan Çıpalama Teorisi kombine edilerek inter-disipliner bir çalışma ortaya konmuştur. Günümüzde yeni bir şeyler söylemek, klasik metotların ötesine geçmek inter-disipliner yaklaşımlar tarafından geliştirilmiş pazarlama yöntemlerini uygulamak gerekmektedir. Pazarlama yöntemlerini psiko-sosyo-ekonomik anlamda haktan yana bir farkındalık oluşturmaya yönlendirmek niyetiyle kitabımızın; okurlarımıza, ülkemize ve insanlığa faydalı olmasını diliyoruz.
  • Öğe
    Influencer Marketing "Hatırlı Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi"
    (NEÜ Yayınları, 2022) Editörler: Canlı, Mehmet; Elgün, Mahmut Nevfel; Canlı, Mehmet; Elgün, Mahmut Nevfel
    Hatırlı pazarlama uygulamalarının tüketicilerin satın alma yöneliş, tutum ve davranışları üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma bir doktora tez çalışması olup, Dr. Öğretim Üyesi Mahmut Nevfel ELGÜN yönetiminde, Dr. Mehmet CANLI tarafından büyük bir özveri ile hazırlanıp, başarılı bir şekilde ikmal edilmiştir. Ülkemiz işletmeciliğine önemli bir katkı sağlayacağı; bilim ve pratiğe katkı sağlayacağı niyetiyle çalışmamız kitaplaştırılarak kamuoyuna sunulmuştur. Çalışma, üç bölümden oluşmakta olup, ilk bölümde, tüketicilerin genel satın alma davranışları ve bu davranışa etki eden faktörler; ikinci bölümde geleneksel pazarlama anlayışından dijital pazarlamaya geçiş süreci ve hatırlı pazarlama kavramı irdelenmiş, tüketici davranışları üzerindeki etkileri ayrıntılarıyla ortaya konmuştur. Üçüncü ve son bölümünde ise hatırlı pazarlama yönteminin tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki etkileri örnek bir uygulama ile incelenmiştir.
  • Öğe
    Bir Ailenin Bir İşletmesi Varmış
    (NEÜ Yayınları, 2022) Editörler: Arıcıoğlu, Mustafa Atilla; Erdirençelebi, Meral; Çini, Mehmet Akif; Arıcıoğlu, Mustafa Atilla; Erdirençelebi, Meral; Çini, Mehmet Akif
    Yapılan araştırmalar aile işletmelerinin ortalama ömrünün 25-30 yıl aralığında olduğunu göstermektedir. Bir işletme ömrü için çok kısa olan bu sonucun sebeplerini araştırmak, analiz etmek ve çözümler üretmek son derece stratejik öneme sahip. Bu konu hem ülke ekonomisi açısından hem de ailelerin devamlılığı açısından kritik bir vaziyeti ifade ediyor. Hedefimiz aile işletmelerinin var olan yapısını daha güçlü hale getirmek ve sürdürülebilir kılmak olmalıdır. İşletmeler, ona hayat veren insanlarla birlikte sosyal, ekonomik, teknolojik, hukuki ve kültürel çevrede faaliyet gösteren “sosyal canlı”lardır. dolayısıyla şirket ömürlerinin uzatılması da tıpkı insan ömrünü uzatan sebeplere bağlı olarak bir medeniyet algısının göstergesi olarak kabul edilmelidir. Ne kadar uzun ömürlü işletmeniz var ise ekonominizi hatta yönetim biçiminizi belirleyen siyaset zemininin derinliği de o kadar çok boyutlu ve büyüktür. Önemli olan bundan sonra Türkiye’de sağlam ve sağlıklı yapıya sahip şirketlerin kurulması veya aile işletmelerini zayıflatan hastalıkların / sorunların tedavi edilmesidir. Bunun için fikrin, tecrübenin, uzmanlığın ve sermayenin bir araya gelmesi hayati öneme sahiptir. Sağlam ortaklıkların ve profesyonelleşmiş aile şirketlerinin ekonomiye kazandırılması için kılavuz metinlere ihtiyaç olduğu muhakkaktır. Bunların “problem çözme yeteneğine sahip”, “başarıların ve ya başarısızlıkların nedenlerini ortaya çıkaracak” analiz yapısına sahip olması da önemlidir. Akademi ve saha uzmanı birçok hocamızın işbirliğiyle hazırlanan bu kitabın ele aldığı konular ve yaklaşım biçimi ile de önemli bir boşluğu dolduracağına inanmaktayız.
  • Öğe
    Endüstri 4.0 Perspektifinden İşletme Fonksiyonları ve Dijital Dönüşüm
    (NEÜ Yayınları, 2022) Editörler: Yılmaz, Nahit; Salur, Mehmet Nuri; Yılmaz, Nahit; Salur, Mehmet Nuri
    Bu kitapta, tüm bu anlatılanlar çerçevesinde “Endüstri 4.0” ile birlikte işletmelerin yaşadığı dönüşümler işletme fonksiyonları üzerinden irdelenmeye çalışılmıştır. Birbirinden değerli yazarlar tarafından “Endüstri 4.0” perspektifinden işletme fonksiyonları çeşitli açılardan ele alınmıştır. Toplam 12 bölümden oluşan kitabımızda okuyucular ve konuya ilgi duyan araştırmacılar, kavramsal açıdan “Endüstri 4.0”ın ve “Endüstri 4.0” ile birlikte ortaya çıkan “Toplum 5.0”, “Pazarlama 5.0”, “Lojistik 4.0”, “Muhasebe 4.0”, “FinTech 3.0” gibi kavramların da incelendiğini, akıllı fabrikalardan, yapay zeka ve nesnelerin internetine, dijital pazarlamadan tüketiciye değer yaratmaya, yeni ürün geliştirmeden pazarlama inovasyonuna, sağlık hizmetleri ve yönetimindeki dönüşümden muhasebe ve vergideki dijital dönüşüme, üretim maliyetlerinden kaynak tüketim muhasebesine kadar çok çeşitli konularda “Endüstri 4.0” perspektifinden işletme fonksiyonlarının incelendiğini göreceklerdir. Günümüzde artık hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelen dijitalleşmenin ve beraberinde gelen dijital dönüşümün işletmelerimizin ve işletme fonksiyonlarına etkisinin incelenmesi amacıyla hazırlanan bu kitap ortak bir çalışmanın, belli bir birikimin ve ciddi bir emeğin sonucunda ortaya çıkmıştır.
  • Öğe
    İslami Finans Ekonomik Kalkınma ve Sosyal Barış
    (Nobel Akademik Yayıncılık, 2022) Kazak, Hasan; Okka, Osman
    Son ilahi din olan İslam, küllî, kapsayıcı bir sisteme sahiptir ve hayatın bütün alanlarını kuşatan, düzenleyen ölçüler getirmiştir. Kur’an-ı Kerim’de insanın Yaradan’ıyla, insanın diğer insanlarla, insanın içinde bulunduğu toplumla, insanın madde ile ve daha da ötesinde manevi alemlerle ilişkilerini düzenleyen kurallar, belirli bir ahengi, bir sistemi, bir dengeyi yansıtır. İslam dini insanlığa, bütüncül bir hayat görüşü sunduğundan toplum hayatının ticari, iktisadi, hukuki, ahlaki, kültürel, dini, sosyal ve siyasi yönleri birbirinden bağımsız değildir. Sistem içerisinde bu parçalar girift bir durumda olup, karşılıklı etkileşim içindedir. İslami finans, doğrudan kişilerin ve toplumun yapısını, davranışlarını belirlediğinden ekonomik kalkınma ve sosyal barış üzerinde de aynen etkilidir. İslami insan (Islamic man), İslami ölçülere göre hareket etmek zorunda olduğu için ekonominin bir süjesi olarak kaynakların etkin ve israf edilmeden kullanılmasından, dünyanın manen ve madden imar edilmesinden, gelecek nesiller için çevrenin ve tabiatın korunmasından, toplumun dengeli büyümesinden, adil bir sosyal barışın kurulmasından sorumludur. Böyle bir düşünce yapısı sebebiyle İslami finans, doğrudan ekonomik kalkınma ve sosyal barış üzerinde etkilidir. İşte elinizdeki bu eser İslam’ın İslami finans, ekonomik kalkınma ve sosyal barış konusunda neler getirdiğini, aralarındaki dengeleri, bizlerden neler istendiğini ve modern bir toplumda bu düzenlemelerin ne derece önemli olduğunu ve toplumu nasıl motive ettiğini ve düzenlediğini ortaya koymaktadır. Eserin sizlere, İslami finans, ekonomik kalkınma ve sosyal barış alanında çalışan tüm taraflara faydalı olmasını temenni ederiz.
  • Öğe
    İslam ve Kapitalizm - Max Weber’in Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu Bakış Açısıyla Bir Değerlendirme
    (Nobel Akademik Yayıncılık, 2021) Kazak, Hasan
    Avrupa’nın sanayileşme devrimlerini gerçekleştirerek gelişmiş ekonomiler olarak şekillenmeleri karşısında İslam dünyasının büyüme ve kalkınma adımlarını tam olarak yerine getirememesi yıllarca İslâm’ın gelişmeye veya ilerlemeye mâni olduğu gibi bir yanlış algının oluşmasına sebep olmuştur. Bu algı kimi çevrelerce iyi niyetle veya kötü niyetle zaman zaman dillendirilmiştir. Acaba gerçekten öyle midir? İslam sadece ahiret hayatına dönük bir yönü olan ve dünya hayatından tamamen soyutlanan bir din anlayışına mı sahiptir? Kur’an-ı Kerim ve hadislerde yer alan servetin tehlikelerinin anlatıldığı bölümler nasıl anlaşılmalıdır? İslam’ın kapitalizm ve sosyalizmle ilişkisi var mıdır varsa nasıldır? Müslüman insan zengin olabilir mi? Zenginliğin ve servet sahibi olmanın kuralları var mıdır? Harcama ve hedonizm arasındaki denge nasıl olmalıdır? Tüm bu soruların gerek İslam dünyası gerekse İslam dışı dünyadaki muhataplarınca çoğu zaman yanlış cevaplanması ve yanlış yorumlanması meselenin tam olarak anlaşılamadığının bir göstergesidir. Bu yanlış anlaşılma İslam dünyasına uzak çevreler açısından makul karşılansa da İslam dünyası tarafından da yanlış anlaşılıp yorumlanması oldukça hazindir. Bu çalışmada Max Weber’in Protestan ahlakı ve kapitalizm ilişkisini ele aldığı ve oldukça ses getiren çalışmasındaki varsayımları ve yaklaşımları ele alınarak konu İslam perspektifinden değerlendirilmiştir. Max Weber’in Protestan ahlakı bakış açısı şu açıdan önemlidir ki Hristiyanlık dini temelde Allah (c.c.) tarafından Hz. İsa’ya indirilmiş bir dinin kalıntılarından oluşmaktadır. Her ne kadar bozulmuş tahrif edilmiş yönleri olsa da temelinde doğru bilgi kırıntılarının olması kaçınılmazdır. O hâlde acaba Max Weber’in kapitalizmle Protestan ahlakı arasında kurduğu ilişkiye benzer ilişkiler İslam dini açısından da geçerli olabilir mi? Veya benzerlikler kurulabilir mi? İşte bu çalışmada bu ilişkiler ele alınarak gerçek İslam ekonomi sistemi ortaya konulmaya çalışılmış ve İslam dünyasının konuyu ele alış tarzındaki yanlışlar değerlendirilmiştir. Her şeyden önce şu açık ve net olarak belirtilmelidir ki: “İslam gelişmeye mâni değildir” ve tam tersine İslâm; “gelişme, kalkınma, iki günü birbirine eşit olmama, en iyisi olma yolunda gayret etme” hedefleri olan bir anlayışı ortaya koyar. İnsan yeryüzüne halife olarak göndermiştir. O yeryüzünü imar edecek ve yaşanılır hâle getirecektir. Yeryüzünün gerçek sahipleri (yöneticileri, idarecileri, söz sahipleri) insanlar olup, kendilerine nimetler vaat olunanlar ise iman edenleridir. O hâlde İslam toplumunun büyüme ve kalkınma hedeflerine ulaşamaması, geri kalmış toplumlar olarak bir görüntü sunmaları tamamen İslâm’ı gereği gibi anlayamamaktan, yorumlayamamaktan kaynaklanmaktadır. İşte bu çalışmamızdaki temel amaç İslam ekonomik sisteminin gereği gibi anlaşılmasını sağlamaktır. Bunun içinde Max Weber’in Protestan ahlakı ve kapitalizm ilişkisi bakış açısıyla kıyaslamalı olarak İslam ekonomik sistemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bir nebze olsun İslam ekonomik sisteminin anlaşılmasına katkıda bulunabilirsek kendimizi bahtiyar hissedeceğiz. Bu çalışmamızın tüm ilgililere faydalı olması dilek ve temennilerimle.
  • Öğe
    İSLAMİ FİNANSAL YÖNETİM - Sistem ve Uygulama (Konvansiyonel Finansla Mukayeseli)
    (Nobel Akademik Yayıncılık, 2021) Okka, Osman; Kazak, Hasan
    Günümüzde İslâmî finans sektörünün hızlı gelişmesi ve İslâmî fonların 2 trilyon doları aşması sebebiyle özellikle bu alandaki yayınlar giderek artmış ve İslâmî finansal kurumlar da önemli ölçüde kurumsal hâle gelmiştir. Bununla birlikte İslâmî finansın ulusal ve uluslararası firmalara yani adi, kollektif, komandit, limited, anonim, holding şirketlere uygulanması konusundaki çalışmalarsa çok yenidir. İşte bu kitap, bu ihtiyacı karşılamak üzere, detaylı olarak konvansiyonel finansla mukayeseli bir şekilde hazırlanmıştır. Bu sebeple kitap, orta üst seviyede (intermediate upper) bir yapıya sahiptir. Kitapta, İslâm hukuku çerçevesinde İslâmî finansmanla ilgili finans konularının temel prensipleri belirli bir bütünlük içerisinde sistematize edilmiş şekilde konvansiyonel finansla mukayeseli olarak ortaya konularak okuyucuya sunulmuş ve İslâmî finansın net ve açık olarak gerçek hayatta firmaların faaliyetlerinin bütün alanlarında nasıl uygulayabilecekleri ayrıntılı olarak gösterilmiştir. Böylece kitaptan okuyucunun, sayısal ve analitik bir yöntemle finansal düşünebilen ve firmanın finansal problemlerini İslâma uygun politikalar üreterek çözebilen yapıda bir bilgi kazanımı hedeflenmiştir. 22. bölümde yer alan İslâmî finansa ait örnek olaylar yani vaka analizleri kitaba ayrı bir boyut kazandırmıştır.
  • Öğe
    İslâmî Finansal Yönetim Örnek Olayları ve Örnek Çözümleri (Vaka Analizleri) (B-2)
    (Nobel Akademik Yayıncılık, 2021) Kazak, Hasan; Okka, Osman; Alım, Hasan Basri
    [B-1] İslâmî Finansal Yönetim, Sistem ve Uygulama (Konvansiyonel Finansla Mukayeseli) kitabımızda; İslâmî finansın ne olduğu, bu konudaki İslâmî kurallar dikkate alınarak günümüzdeki modern firmalarda (adî, kollektif, komandit, limitet, anonim, holding şirketlerde) uygulanış şekli konvansiyonel firmalarla mukayeseli olarak incelenmişti. Rasyonel hareket ve davranış konvansiyonel finansta da İslami finansta da değişmez. Her şahıs veya şirket optimal (en iyisi) olma konusunda hareket etmeye, kazanmaya, verimli hareket etmeye çalışır; farklı olan İslâmî finansçının ve yöneticinin İslâm'a göre yasaklanan ve etik olmayan kuralları da dikkate alarak hareket etmesi ve başarılı olmak zorunda olmasıdır. Bilindiği gibi konvansiyonel firmalar; İslâm’a göre haram sayılan her türlü faizli, aldatıcı, ahlak bozucu, defolu, tağşişli, hak gaspına sebebiyet veren, topluma zararlı vb. faaliyetlerde bulunmazlarsa İslâmî firmaya dönüşürler. İslâmî firmalar da İslâm’ın haram ve yasaklarını nazara almadan faaliyetlerini yürütüyorlarsa bunlar da konvansiyonel firmalara dönüşür. Firmalar arasındaki geçiş bu kadar basittir. Eğer İslâmî bir firma faaliyetlerinde harama girmişse öncelikle bunları önlemeye ve dönemin sonunda da oluşan haram gelirleri firmadan uzaklaştırmaya çalışır. Hatalara düşmemek için İslâmî finansal yönetici hem konvansiyonel finansın hem de İslâmî finansın kurallarını bilmek ve isabetle uygulamak zorundadır. Aşırı rekabetin ve yüksek sermaye maliyetinin hâkim olduğu günümüzün ekonomik sisteminde; finansal yöneticilerin problemlerini ve İslâmî finansın rolünü doğru bir şekilde anlayabilmek, sonrasında firmayla ilgili isabetli finansal kararlar alabilmek için gerçek hayattan alınmış ve örnek olay (vaka) haline getirilmiş finansal yönetim problemlerini yakından görmeleri ve bu problemler üzerinde çözümler üretmeleri gerekir. Bu örnek olaylar (vakalar); okurlarımızın kendilerini firmanın sanal ortamında görerek, finansal yönetim problemlerinin içerisine derinlemesine nüfuz edebilmeleri, İslâmî kurallar çerçevesinde alternatif çözümler üretebilmeleri ve doğru karar alabilme yeteneklerini geliştirebilmelerini sağlamak üzere hazırlanmıştır. Kitap, finansçılar ve finansçı olmak isteyenlerle birlikte firma yöneticileri için bir finansman simülatörü görevini görmektedir. Elinizdeki 50 örnek olayı (vakayı) kapsayan [B-2] İslâmî Finansal Yönetim Örnek Olayları ve Örnek Çözümleri (Vaka Analizleri) kitabının sizlere faydalı olacağını ümit etmekteyiz.