Gastronomi turizmi kapsamında yerel yiyecek tüketim motivasyonlarının yerli turistlerin tekrar ziyaret etme niyetlerine etkisinin belirlenmesi: Van kahvaltısı örneği
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2020
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Hizmet odaklı bir sektör olan turizm sektörü turistler açısından sürekli güncel kalmak
durumundadır. Turizm tek başına çekici bir unsur olmakla birlikte turizmin bünyesinde
barındırdığı alt başlıkları da önemli çekici unsurları olabilmektedir. Gastronomi turizmi önemli
bir alternatif turizm çeşididir. Yerel yiyecekler ise gastronomi turizminde önemli bir yer
edinmektedir. Gastronomi turizmi bazı turistler açısından birincil seyahat motivasyon unsuru
olabilmektedir. Gastronomi turizmi bazı turistler açısından birincil seyahat motivasyon unsuru
olabilmektedir. Yerel yiyecekler turistlerin yöre halkının kültürünü anlamasında oldukça
önemli bir etkendir. Aynı zamanda yerel yiyecekler turistler üzerinde yarattığı motivasyon
unsurları ile turistlerin tekrar ziyaret niyetlerini etkilemektedir. Araştırma Van ilinde Van
kahvaltısını tadan yerli turistler üzerinde gerçekleştirilmiş ve veriler anket uygulanarak
toplanmıştır. Araştırmada tekrar ziyaret niyetine ilişkin yerel yiyecek tüketim motivasyon
boyutları değerlendirilmiştir. Tekrar ziyaret niyetini etkileyen yerel yiyecek tüketim motivasyon
boyutları sırasıyla “Kültürel Deneyim”, “Heyecan Arayışı”, “Duyusal Çekicilik”, “Bireyler
Arası İlişki” ve “Sağlık Beklentisi” olmuştur. Araştırmaya 417 kişi katılmış ancak yapılan sapan
analizi sonucunda 29 anket veri setinden çıkarılarak geriye kalan 388 anket ile çalışma
sürdürülmüştür. Verilere normallik testi, güvenirlik analizi, faktör analizi ve regresyon
analizleri uygulanmıştır. Regresyon analizi sonucunda yerel yiyecek tüketim motivasyonunun
etkileri, uzun dönemde tekrar ziyaret niyeti ve kısa dönemde tekrar ziyaret niyeti şeklinde
zamansal olarak ifade edilmiştir. Analizler sonucunda toplam yerel yiyecek tüketme
motivasyonunun, tekrar ziyaret etme niyetine anlamlı ve pozitif yönde bir katkı sağladığı
bulgulanmıştır. Uzun dönemde tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde heyecan arayışı boyutunun
anlamlı bir etkisinin olduğu, sağlık beklentisinin ise kısa dönemde tekrar ziyaret niyetine
etkisinin anlamlı olduğu saptanmıştır.
The tourism sector, which is a service-oriented sector, has to stay up-to-date for tourists. Although tourism alone is an attractive element, the sub-headings of tourism can also be important attractive elements. Gastronomy tourism is an important alternative tourism type. Local foods have an important place in gastronomy tourism. Gastronomy tourism may be the primary travel motivation factor for some tourists. Gastronomy tourism may be the primary travel motivation factor for some tourists. Local food is a very important factor for tourists to understand the culture of the local people. At the same time, local foods affect the repeat visit intentions of tourists with the motivational elements they create on tourists. The research was carried out on local tourists in Van province who had breakfast in Van and the data were collected by applying a questionnaire. In the research, the motivational dimensions of local food consumption related to repeat visit intention were evaluated. The local food consumption motivation dimensions that affect the intention of repeat visit are "Cultural Experience", "Seeking Excitement", "Sensory Attractiveness", "Interpersonal Relationship" and "Health Expectancy" respectively. 417 people participated in the study, but as a result of the sling analysis, 29 questionnaires were removed from the data set, and the study was continued with the remaining 388 questionnaires. Normality test, reliability analysis, factor analysis and regression analysis were applied to the data. As a result of the regression analysis, the effects of local food consumption motivation were expressed in terms of time as the intention to revisit in the long term and the intention to revisit in the short term. As a result of the analysis, it was found that the total local food consumption motivation contributed significantly and positively to the intention to visit again. It has been determined that the sensation seeking dimension has a significant effect on the intention to visit again in the long term, and the effect of health expectancy on the intention to return in the short term is significant.
The tourism sector, which is a service-oriented sector, has to stay up-to-date for tourists. Although tourism alone is an attractive element, the sub-headings of tourism can also be important attractive elements. Gastronomy tourism is an important alternative tourism type. Local foods have an important place in gastronomy tourism. Gastronomy tourism may be the primary travel motivation factor for some tourists. Gastronomy tourism may be the primary travel motivation factor for some tourists. Local food is a very important factor for tourists to understand the culture of the local people. At the same time, local foods affect the repeat visit intentions of tourists with the motivational elements they create on tourists. The research was carried out on local tourists in Van province who had breakfast in Van and the data were collected by applying a questionnaire. In the research, the motivational dimensions of local food consumption related to repeat visit intention were evaluated. The local food consumption motivation dimensions that affect the intention of repeat visit are "Cultural Experience", "Seeking Excitement", "Sensory Attractiveness", "Interpersonal Relationship" and "Health Expectancy" respectively. 417 people participated in the study, but as a result of the sling analysis, 29 questionnaires were removed from the data set, and the study was continued with the remaining 388 questionnaires. Normality test, reliability analysis, factor analysis and regression analysis were applied to the data. As a result of the regression analysis, the effects of local food consumption motivation were expressed in terms of time as the intention to revisit in the long term and the intention to revisit in the short term. As a result of the analysis, it was found that the total local food consumption motivation contributed significantly and positively to the intention to visit again. It has been determined that the sensation seeking dimension has a significant effect on the intention to visit again in the long term, and the effect of health expectancy on the intention to return in the short term is significant.
Açıklama
Yüksek Lisans Tezi
Anahtar Kelimeler
Gastronomi turizmi, yerel yiyecek tüketim motivasyonu, tekrar ziyaret niyeti, Van kahvaltısı, Gastronomy tourism, local food consumption motivation, revisit intention, Van breakfast
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Daşdemir, A. (2020). Gastronomi turizmi kapsamında yerel yiyecek tüketim motivasyonlarının yerli turistlerin tekrar ziyaret etme niyetlerine etkisinin belirlenmesi: Van kahvaltısı örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Gastronomi ve Mutfak Sanatları Anabilim Dalı, Konya.