Zihinsel engelli çocuklara kurallı oyun öğretiminde aşamalı yardımla öğretim yönteminin etkililiğinin incelenmesi
Citation
Boyraz, E. (2017). Zihinsel engelli çocuklara kurallı oyun öğretiminde aşamalı yardımla öğretim yönteminin etkililiğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu çalışmada hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireylere kurallı oyunlardan geleneksel oyun becerilerinin öğretiminde aşamalı yardımla öğretim yönteminin etkililiği araştırılmıştır. Öğretimin yanısıra aşamalı yardımla öğretim yönteminin kurallı oyun becerilerinin öğretimi sona erdiktem sonra da sürdürülmesi ve farklı ortam ve kişilere genellenmesi üzerindeki etkisi de belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul Kadıköy ilçesinde bir Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezine devam eden ve hafif düzeyde zihinsel yetersizlik tanısı bulunan üç öğrenci oluşturmuştur. Araştırma yürütülürken yöntem olarak tek denekli araştırma yöntemlerinden katılımcılar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Çalışma sonunda elde edilen bulgular ışığında, aşamalı yardımla öğretim yönteminin hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireylere kurallı oyun becerisinin öğretiminde etkili olduğu ve çalışma grubundaki tüm öğrencilerin uygulama sona erdikten sonra da oyun becerisini sürdürerek, farklı ortam ve kişilere de genelleyebildikleri görülmüştür. The aim of this research is to teach rural game skills children with intellectual disabilities using graduated guidance. According to the aim of the research; it is aimed to find: "Is Graduated guidance effective to teach traditional games with rules children with mild mental retardation acquisition, following and generalization stage? What are the views of parents about use of graduated guidance to teach traditional games with rules?" Three children who are diagnosed with intellectual disabilities are the working party for this research and all of them going Special Education Technical Education Centre. In this study, one of the single subject research methods, multiple probe design with probe conditions across subjects has been used. The findings of the research indicated that graduated guidance was effective in teaching student with intellectual disabilities to play some games with rules. The instructional arrangement provided in the research was also effective on maintaining acquired skills over time and generalizing the acquired skills to novel setting and people.