Futbol Altyapı Antrenörlerinin Altyapı Eğitiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Citation
Kubat, A. (2021). Futbol altyapı antrenörlerinin altyapı eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Futbol 21. yüzyıl itibariyle 200’den fazla ülkede milyonlarca lisanslı sporcu tarafından
oynanan, dünyanın en popüler spor dallarından biridir. Futbol günümüzde önemli bir spor branşı
olmakla birlikte çok önemli bir sosyal olgu olmuş, toplumsal bir nitelik kazanmıştır. Yönetimsel ve
sistemsel birçok eksikliğin sonucu olarak ülkemizdeki altyapıda yetenekli futbolcuların yetiştirilme
süreçlerindeki aksaklıklar, yetenekli birçok Türk futbolcusunun fark edilmeden kaybolup gitmesine
neden olmaktadır. Bu nedenle araştırmada futbol altyapı antrenörlerinin altyapı eğitimine ilişkin
karşılaştıkları problemler ve çözüm önerilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın Covid-19
pandemisi sürecinde gerçekleştirilmiş olması örneklem yönteminin seçiminde önemli bir etken
olmuştur. Bu nedenle araştırmada katılımcıların belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verileri Covid-19 pandemisi sürecinde toplandığından
katılımcılarla görüşmeler uzaktan, interaktif iletişim araçları ile yapılmıştır. Araştırma verilerinin
toplanmasında Zoom programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi
ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, altyapı antrenörlerinin altyapı eğitiminde sporcuların
aileleri ile ilgili karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin düşüncelerinde katılımcıların
“Sorunlar” kategorisi altında sırasıyla; “Antrenman Saatleri”, “Yanlış Algı”, “Tedirginlik”,
“Kontrolsüz Baskı” ve “Bilgi Yetersizliği” temalarını ifade ettikleri, bu sorunların çözümüne ilişkin
“Çözüm Önerileri” kategorisi altında sırasıyla; “Antrenman Saatleri” sorununa yönelik “Antrenmanın
Akşam Saatlerine Alınması ve MEB’in ve Okul Yönetiminin Lisanslı Sporcuları İzinli Sayması”,
“Yanlış Algı” sorununa yönelik “Akademik Başarısı Yüksek Sporcuların Örnek Gösterilmesi, Sporun
Önemi Hakkında Bilgilendirme ve Yeteneğin Fiziksel Gelişimle Doğrusal Olmayabileceğini
Anlatma”, “Tedirginlik” sorununa yönelik “Veliler ile Konuya İlişkin Toplantılar Yapılması”,
“Kontrolsüz Baskı” sorununa yönelik “Velilerin Sözel ve Davranışsal Olarak Uyarılması” son olarak
“Bilgi Yetersizliği” sorununa yönelik “Velilere Seminer Verilmesi” şeklinde görüş bildirdikleri,
altyapı antrenörlerinin altyapı eğitimi verdikleri kulüplerin tesisleri ile ilgili karşılaştıkları sorunlara ve
çözüm önerilerine ilişkin düşüncelerinde katılımcıların “Sorunlar” kategorisi altında sırasıyla;
“Tesisleşme Yetersizliği” ve “Bütçe” temalarını ifade ettikleri, bu sorunların çözümüne ilişkin
“Çözüm Önerileri” kategorisi altında sırasıyla; “Tesisleşme Yetersizliği” sorununa yönelik “Tesislerin
Belirli Şartlara Göre Açılması, Fonksiyonel Tesisler İnşa Edilmesi, Tesislerin Teknolojik İmkânlarla
Donatılması, Tesis İnşasında Bilirkişilere Danışılması, Tesislerde Beslenme ve Barınma İmkânlarının
Sağlanması, Tesislerin İçinde Sporcuların Öğrenim Görecekleri Okulların Açılması” son olarak
“Bütçe” sorununa yönelik “Altyapıya Daha Fazla Bütçe Ayrılması ve TFF’nin Altyapı Harcama
Denetleme Birimi Oluşturması” şeklinde görüş bildirdikleri, altyapı antrenörlerinin altyapı eğitiminde
Futbol Federasyonunun uygulamaları ile ilgili karşılaştıkları sorunlara ve çözüm önerilerine ilişkin
düşüncelerinde katılımcıların “Sorunlar” kategorisi altında sırasıyla; “Ekonomik Sıkıntı”, “Yanlış
Politika” ve “Yetersiz Eğitim” temalarını ifade ettikleri, bu sorunların çözümüne ilişkin “Çözüm
Önerileri” kategorisi altında sırasıyla; “Ekonomik Sıkıntı” sorununa yönelik “Karşılıksız Maddi
Desteğin Sağlanması, A Takımlara Harcanan Paradan Pay Ayrılması, Tesis Yapımı, Antrenman ve
Müsabaka Kıyafetleri için Maddi Desteğin Sağlanması, Kulüplerin Altyapılarından Çıkardıkları
Oyunculara Oranla Altyapıya Teşvik Verilmesi”, “Yanlış Politika” sorununa yönelik “İdarecilerin
Futbolun İçinden Gelmesi ve Antrenör Eğitimlerinin Niteliklerinin Artırılması” son olarak “Yetersiz
Eğitim” sorununa yönelik “Küçük Yaş Gruplarına ve Antrenörlere Yönelik Nitelikli Eğitim
Verilmesi” şeklinde görüş bildirdikleri, altyapı antrenörlerinin altyapı eğitimi veren antrenörlerin
yeterliliği ile ilgili karşılaştıkları sorunlara ve çözüm önerilerine ilişkin düşüncelerinde katılımcıların
“Sorunlar” kategorisi altında sırasıyla; “Tecrübesizlik”, “Eğitim Eksikliği” ve “Kolay Belge
Verilmesi” temalarını ifade ettikleri, bu sorunların çözümüne ilişkin “Çözüm Önerileri” kategorisi
altında sırasıyla; “Tecrübesizlik” sorununa yönelik “Başka Bir Antrenör Gözetiminde Çalışma İmkânının Yaratılması”, “Eğitim Eksikliği” sorununa yönelik “Antrenör Eğitimlerinde Verilen
İçeriğin Dünya Standartlarına Uygun Olması” son olarak “Kolay Belge Verilmesi” sorununa yönelik
“Her Önüne Gelenin Antrenörlük Belgesi Almaması için Antrenörlük Sınavlarının Ciddiyet ve
Sorumluluk Bilinciyle Yapılması” şeklinde görüş bildirdikleri, altyapı antrenörlerinin altyapı eğitimi
verdikleri kulüplerin yöneticileri ile ilgili karşılaştıkları sorunlara ve çözüm önerilerine ilişkin
düşüncelerinde katılımcıların “Sorunlar” kategorisi altında sırasıyla; “Bilgisiz Yöneticilik”, “Üslup
Problemi”, “Vizyon” ve “Maaş Ödemede Gecikme” temalarını ifade ettikleri, bu sorunların çözümüne
ilişkin “Çözüm Önerileri” kategorisi altında sırasıyla; “Bilgisiz Yöneticilik” sorununa yönelik
“Yöneticilerin Çoğunun Sporun İçinden Gelmemesi Dolayısıyla Spor Yönetimine İlişkin Okul
Ortamında Eğitim Almaları”, “Üslup Problemi” sorununa yönelik “Yöneticilere İnsan İlişkilerinde
İletişim Eğitiminin Verilmesi”, “Vizyon” sorununa yönelik “Futbolda Altyapı Sorunlarının ve Bu
Sorunlara Yönelik Yapıcı Çözümler Üretmenin, Kulübün Gelecek Hedeflerine Sıkı Sıkıya Bağlı
Futbol Geçmişine Sahip Yöneticilerle Mümkün Olacağı” son olarak “Maaş Ödemede Gecikme”
sorununa yönelik “Yöneticilerin Maaş Ödemelerini Aksatmaması Adına, Kulüp Paydaşlarına Yönelik
Ayrı Bir Ödenek Oluşturması” şeklinde görüş bildirdikleri, altyapı eğitimi veren antrenörlerin altyapı
eğitimi verdikleri ilde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin düşüncelerinde
katılımcıların “Sorunlar” kategorisi altında sırasıyla; “Bölge Yapısının Ulaşım, Hava Şartları, Tesis ve
Kültür Açısından Farklılığı”, “Tesis Yetersizliği”, “Maddi Destek Sağlanmaması” ve “Eşit İmkân
Sağlanmaması” temalarını ifade ettikleri, bu sorunların çözümüne ilişkin “Çözüm Önerileri”
kategorisi altında sırasıyla; Bölge Yapısının Ulaşım, Hava Şartları, Tesis ve Kültür Açısından
Farklılığı” sorununa yönelik “Tesis ile İlgili Yapılacak Tüm Yatırımların Öncesinde Bölge Yapısının
Tüm Yönleriyle Dikkate Alınması Gerektiği”, “Tesis Yetersizliği” sorununa yönelik “Yeni Tesislerin
İnşası, Mevcut Tesislerin Güçlendirilmesi veya Çeşitlendirilmesi”, “Maddi Destek Sağlanmaması”
sorununa yönelik “Kulüplere Sponsorlar veya Belediyeler Tarafından Maddi Destek Sağlanması” son
olarak “Eşit İmkân Sağlanmaması” sorununa yönelik “Devlet Politikası Olarak Her Kulübe Eşit
İmkânların Sağlanması ve Bu İmkânların Sağlanıp Sağlanmadığının Denetlenmesi” şeklinde görüş
bildirdikleri tespit edilmiştir. Football is one of the most popular sports in the world, played by millions of licensed athletes in more
than 200 countries as of the 21st century. Although football is an important sport branch today, it has
become a very important social phenomenon and gained a social quality. As a result of many
managerial and systemic deficiencies, the disruptions in the training processes of talented football
players in the infrastructure of our country cause many talented Turkish football players to disappear
unnoticed. For this reason, it is aimed to investigate the problems and solution suggestions faced by
football infrastructure coaches regarding infrastructure education in this research. The fact that the
research was carried out during the Covid-19 pandemic process has been an important factor in the
selection of the sampling method. For this reason, easily accessible sampling method was used to
determine the participants in the study. Research data were collected through a semi-structured
interview form developed by the researcher. Since the research data were collected during the Covid19 pandemic, interviews with the participants were conducted remotely, with interactive
communication tools. Zoom program was used to collect the research data. The data obtained in the
research were analyzed with the content analysis method. According to the results of the research, the
problems faced by the youth coaches regarding the families of the athletes in the infrastructure
training and their thoughts on the solution proposals are under the category of “Problems”,
respectively; Under the category of “Solution Suggestions” for the solution of these problems, in
which they express the themes of “Training Hours”, “Misperception”, “Anxiety”, “Uncontrolled
Pressure” and “Insufficient Knowledge”; For the problem of “Training Hours”, “Taking Training to
Evening Hours and Allowing Licensed Athletes by the Ministry of National Education and School
Administration”, “Example of Athletes with High Academic Success, Informing about the Importance
of Sports and Explaining that Talent May Not Be Linear with Physical Development” for the problem
of “Misperception”, “Meetings with Parents on the Subject” for the problem of “Irritability”, “Verbal
and Behavioral Warning of the Parents” for the problem of “Uncontrolled Pressure”, and finally,
“Giving a Seminar to the Parents” for the problem of “Lack of Information”, infrastructure coaches. In
the opinions of the participants about the problems they encounter with the facilities of the clubs they
give and their solution suggestions, under the category of “Problems”, respectively; Under the
category of “Solution Proposals” for the solution of these problems, in which they express the themes
of “Insufficient Installation” and “Budget”, respectively; “Opening Facilities According to Certain
Conditions, Building Functional Facilities, Equipping Facilities with Technological Opportunities,
Consulting Experts in the Construction of Facilities, Providing Nutrition and Shelter Opportunities in
Facilities, Opening Schools for Athletes to Study Inside the Facilities” for the problem of “Insufficient
Facility” and finally to the “Budget” problem. Under the category of “Problems”, the participants
expressed their opinions as “Allocating More Budget to Infrastructure and Establishment of an
Infrastructure Expenditure Control Unit” by the TFF, and in their thoughts on the problems faced by
the infrastructure coaches regarding the practices of the Football Federation in infrastructure training
and on the solution proposals; Under the category of “Solution Suggestions” for the solution of these
problems, in which they expressed the themes of “Economic Distress”, “Wrong Policy” and
“Insufficient Education”; For the problem of “Economic Distress”, “Providing Unrequited Financial Support, Allocating a Share of the Money Spent to the A Teams, Providing Financial Support for the
Construction of Facilities, Training and Competition Clothes, Giving Incentives to the Infrastructure
Compared to the Players Removed by the Clubs from their Infrastructure”, “Problems” of the
participants in their thoughts on the problems faced by the youth trainers regarding the adequacy of
the trainers who provide infrastructure training and in which they expressed their opinion as
“Qualified Training for Young Age Groups and Coaches” on the problem of “Insufficient Education”.
Under the category, respectively; Under the category of “Solution Suggestions” for the solution of
these problems, in which they express the themes of “Inexperience”, “Lack of Education” and “Easy
Documentation”; “Creating the Opportunity to Work under the Supervision of Another Trainer” for
the problem of “Inexperience”, “Conformity of the Content Given in Trainer Trainings to World
Standards” for the problem of “Lack of Education” Under the category of “Problems”, the participants
expressed their views on the problems they encountered with the managers of the clubs where the
infrastructure coaches gave infrastructure training, and on the solution suggestions; Under the
category of “Solution Suggestions” for the solution of these problems, in which they express the
themes of “Ignorant Management”, “Problem of Style”, “Vision” and “Delay in Payment of Salary”;
For the problem of “Ignorant Management”, “Most of the Managers Do Not Come From Sports, so
They Get Training in the School Environment on Sports Management”, “Providing Communication
Training for Managers in Human Relations” for the problem of “Style Problem”, “Infrastructure
Problems in Football and For These Problems” for the problem of “Vision” It is possible to produce
constructive solutions with managers who have a football background who are firmly committed to
the future goals of the club, and lastly, on the problem of “delay in payment of salaries”, it is stated
that “A separate allowance should be created for club stakeholders so that managers do not delay their
salary payments”. Under the category of “Problems”, the participants’ thoughts on the problems they
encountered in the province where they gave education and their solution proposals were respectively;
Under the category of “Solution Suggestions” for the solution of these problems, they express the
themes of “Differentiation of the Regional Structure in terms of Transportation, Weather Conditions,
Facilities and Culture”, “Insufficient Facilities”, “Not Providing Financial Support” and “Not
Providing Equal Opportunities”; “Construction of New Facilities, Strengthening or Diversification of
Existing Facilities” for the problem of “Differentiation of Regional Structure in terms of
Transportation, Weather Conditions, Facilities and Culture”, It has been determined that they have
expressed an opinion on the problem of “Not Providing Financial Support” as “Providing Financial
Support to Clubs by Sponsors or Municipalities” and finally “Providing Equal Opportunities for Every
Club as a State Policy and Checking Whether These Opportunities Are Provided” on the problem of
“Not Providing Equal Opportunities”.