Yazar "Örselli, Erhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe E-Demokrasiyi E-Katılım Üzerinden Okumak: Kavramsal Bir Analiz(2018) Örselli, Erhan; Bayrakçı, Erdal; Karabulut, NiyaziBilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler yaşamın tüm alanlarını etkilediği gibidevlet vatandaş ilişkilerini, kamu yönetimlerini ve siyaset yapım sürecini de derinden etkilemiştir.Böylece 1990’lı yılların başında internetin yaygın olarak kullanılmaya başlanması sosyal ve kamusalyaşamın elektronikleşmesinin önünü açmıştır. Devletin sunduğu kamusal hizmetlerin online olaraktek taraflı vatandaşlara sunulması ve böylece devletin elektronikleşmesi ile başlayan arz yönlüsüreç, vatandaşların da sürece birer aktör olarak katılabildikleri hem talep, istek ve beklentilerinihem de oluşturdukları içerikleri paylaşabildikleri iki yönlü bir sürece doğru evrilmiştir. Bugün artıkinternet, e-devlet, dijital devlet, e-demokrasi, e-katılım, e-oylama, e-vatandaş, e-belediye, akıllıkentler ve sosyal medya gibi kavramlar oldukça sık telaffuz edilmekte, kullanılmakta ve her geçengün bu kavramlar yeni anlamlar da kazanmaktadırlar.Devlette ve kamu yönetimlerinde elektronikleşmenin gerçekleştiği dönemde, demokrasiolgusu da önüne “e” eki almış ve elektronik ortama taşınarak çağa ayak uydurmuştur. Edemokrasininelbette demokrasinin de tam manasıyla tesis edilebilmesi için gerekli olan en önemlifaktörlerden biri “katılım”dır. Nitekim katılımın temelinde yer alan, vatandaşların kamu görevlileriniseçme ve kendisini temsil etme görevini verme hakkı demokrasinin diğer ilkelerinin öncülü olarakdeğerlendirilmektedir.Bu doğrultuda çalışmanın amacı, e-demokrasi, e-katılım ve e-yönetişim kavramlarını analizedip aralarındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada öncelikle e-demokrasi kavramı ele alınmış, edemokrasininliteratürdeki tanımlarına yer verilmiş, e-demokrasinin amacı ve uygulama alanlarınadeğinilmiştir. Ardından e-yönetişim bağlamında e-katılım kavramı ele alınmış, e-katılımın unsurları“e-katılımın aktörleri, e-katılımı etkileyen faktörler, e-katılım faaliyetleri, e-katılımın etkileri ve ekatılımındeğerlendirilmesi” bağlamında incelenmiştir. Çalışma nitel bir yöntemle oluşturulmuştur.Öğe Kamu politikalarında yeni aktörler: Cumhurbaşkanlığı politika kurulları ve ofisleri(2018) Örselli, Erhan; Babahanoğlu, Veysel; Bilici, ZekeriyaUzun bir parlamenter hükümet modeli tecrübesi bulunan Türkiye’nin parçalanmış bir siyasi tablo ile istikrarı yakalaması pek de mümkün olmamıştır. Zaman zaman hangi hükümet modeli uygulanırsa daha demokratik, istikrarlı ve hızlı karar alınabileceği tartışılmış, bu tartışmalarla birlikte başkanlık sisteminin Türkiye’de uygulanabilirliği gündemdeki yerini almıştır. İstikrarsız, kısa süreli, birden fazla hükümet ortağının bulunduğu deneyimlere sahne olan Türk siyasal yaşamında kronik sorunlara yol açarak yönetsel manada krizlere neden olan parlamenter sistemin yerine farklı ve alternatif hükümet modellerinin uygulanabilirliği özellikle 2007 yılında yaşanan 367 krizi ile birlikte tekrar gündeme gelmiştir. 2016 yılının sonlarında Adalet ve Kalkınma Partisi ile Milliyetçi Hareket Partisi’nin anayasa değişikliği konusunda özelde de Cumhurbaşkanlığı hükümet Sistemi üzerinde anlaşması ve akabinde TBMM’den 18 maddelik anayasa değişikliğinin kabul edilmesi sonucu; 16 Nisan 2017 tarihinde gerçekleştirilen referandumda Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi oylanmış ve kabul edilmiştir. 24Haziran 2018 tarihindeki cumhurbaşkanlığı seçimi ile birlikte sistem uygulamaya başlanmıştır. Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminde öncelenen sistem değişikliğinden sonra, çeşitli amaçlarla politika kurulları ve ofisler kurulmuştur. Böylece siyasetin ve yönetimin merkezine cumhurbaşkanlığı alınarak kamu politikalarının belirlenmesi, uygulanması ve değerlendirilmesinde cumhurbaşkanlığının etkinliği ve rolü artırılmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı ortaya çıkan politika kurulları ve ofislerin kamu politikalarında yeni bir aktör olarak etkinliklerini, etkilerini ve rollerini incelemek olarak belirlenmiştir. Çalışma nitel bir yöntemle oluşturulmuştur.Öğe Türkiye'de Gençlerin Uyuşturucu ile Mücadele Politikaları Hakkında Düşünceleri(2017) Kutlu, Önder; Örselli, Erhan; Veysel, BabahanoğluToplumların geleceğini ciddi derecede etkileyen ve çağın önemli bir sorunu haline gelen uyuşturucu madde kullanımı ve bu sorunla mücadelede ortaya konulan kamu politikalarının analiz edilmesi, uygulamada eksik yönlerin tespiti ve etkili politikaların yürürlüğe konulabilmesi açısından oldukça hayati bir öneme sahiptir. Ancak Türkiye'de uyuşturucu madde sorunu ile mücadele alanında yeterli sayı ve içerikte kamu politikası analiz çalışmaları bulunmamaktadır. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, gençlerin (18-24 yaş) Türkiye'de uyuşturucu madde sorunu ile mücadeledeki farkındalık düzeylerini tespit ve analiz etmektir. Çalışma şu sorulara cevap aramaktadır: Gençler uyuşturucu madde konusunda ne kadar bilgi sahibidir? Ülkemizde uyuşturucu madde sorunu açısından gençler, çözüm adına alınan önlemler veya oluşturulmuş kamu politikaları için ne düşünmektedirler? Uyuşturucu ile mücadele alanında faaliyet gösteren kamu kurumları gençler tarafından ne ölçüde bilinmektedir? Çalışma, nicel bir alan araştırması olup, model olarak kesitsel tarama (survey) modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak tam yapılandırılmış bir anket formu kullanılmıştır. Anketler tamamlandıktan sonra, tutarlı cevaplara sahip anket formlarındaki veriler kodlanarak SPSS 16.0 programına yüklenmiş ve daha sonra analiz aşamasına geçilmiştir. Çalışma, Necmettin Erbakan Üniversitesi, BAP Koordinatörlüğü tarafından desteklenen "Kamu Politikası Yaklaşımı Çerçevesinde Türkiye'nin Uyuşturucu İle Mücadele Politikalarında Toplumsal Algı" başlıklı araştırma projesinden elde edilen verilerden yararlanılarak hazırlanmıştır. Çalışmada, uyuşturucu ile mücadelenin daha başarılı olabilmesi için mevcut kamu politikalarının gençlere anlatılması, benimsetilmesi ve bu konuda gençlerin farkındalık düzeylerinin yükseltilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Türkiye’de Yerel Ombudsmanlığın Uygulanabilirliği: İtalya Yerel Ombudsmanlığı Üzerinden Bir Analiz(2018) Kutlu, Önder; Örselli, Erhan; Kahraman, SelçukOmbudsmanlık kurumu, her ülkenin idari yapılanması, sosyo-kültürel özellikleri ve ihtiyaçlarına bağlı olarak ulusal, bölgesel veya yerel olmak üzere farklı şekillerde gelişmiştir. Yerel ombudsmanlık uygulaması, vatandaşla yerel yönetim birimleri arasında sağlıklı bir köprü kurmanın yanında, yerel demokrasinin geliştirilmesi, yerel kamusal hizmetlerin etkin ve vatandaş odaklı sunulması gibi birçok avantaj sağlamaktadır. Ayrıca yerel yönetimlerin denetiminde de etkili bir araç olarak kullanılabilmektedir. Yerel ombudsmanlığın kurulmasında ülkenin güçlü bir yerel yönetim geleneğine sahip olması hızlandırıcı bir faktördür. Bu bağlamda çalışmanın konusu olan İtalya örneğinde olduğu gibi, yerel ombudsmanlık uygulamalarının başarısı, esasında yerel yönetimlerin görev, yetki ve sorumluluk bakımından güçlü bir geleneğe sahip olmasıyla ilişkilendirilmektedir. Türkiye açısından, ulusal ombudsmanlık uygulamasında yaşanan birtakım eksiklikler yerel ombudsmanlık uygulamalarına geçişin kolay olmayacağı konusunda ipuçları verse de yerel ombudsmanlığa geçişin yerel düzeyde önemli kazanımlar sağlayacağı söylenebilir. İtalya’da, Türkiye’nin aksine, ulusal bir ombudsmanlık kurumu bulunmamaktadır. Buna karşın bölgesel ve il ombudsmanlıkları gibi yerel ombudsmanlık pratikleri konusunda oldukça tecrübeli bir ülke konumundadır. İtalya’da, on üç bölge ve iki özerk il olmak üzere toplam on beş yerel ombudsmanlık mevcuttur. Çalışma kapsamında, bir taraftan İtalya genel yönetim yapısı içinde bölge sel ve yerel ombudsmanlıkların rol, statüsü ve müdahil oldukları alanlar ortaya konulmak suretiyle performans ve uygulanabilirliği ele alınmaya çalışılmıştır. Diğer taraftan Türkiye’de yalnızca ulusal düzeyde kamu denetçisi olarak varlığını sürdüren ombudsmanlık kurumunun, mevcut merkezi ve taşra teşkilat yapılanmaları ve dünyadaki bazı yerel ombudsmanlık uygulamaları da dikkate alınarak, yerel düzeyde uygulanabilirliği konusundaki muhtemel problemler ile uygulamaya yönelik önerilere yer verilmiştir.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi Algısı: Konya Örneği(2018) Kutlu, Önder; Örselli, Erhan; Selçuk, KahramanTürkiye’de büyük çaplı siyasi krizlere neden olan mevcut parlamenter sistemin eksik yanları ile alternatifleriçinde en uygun olduğu düşünülen başkanlık sisteminin uygulanabilirliği uzun süre gündemdekiyerini korumuştur. 1982 Anayasası döneminde üç kez sorunsuzca uygulanan Cumhurbaşkanlığıseçim prosedürünün “367 Krizi” ile akamete uğratıldığı 2007 yılından beri yeni bir sistem arayışıhızlanmıştır. Siyasette derin bir çatlak oluşturan bu krizden sonra, benimsenecek hükümet sisteminin(Amerikan, Yarı Başkanlık veya Türk) tipi daha önemli hale geldi. Değişimi kolaylaştırması açısından15 Temmuz darbe girişimi bir milat olmuş, bundan sonra Başkanlık Sistemi tartışmaları daha da hızlanarak,Ak Parti ve MHP ortaklığında Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde (TBMM) on sekiz maddelikanayasa değişikliğinin kabul edilmesi sonucu; 16 Nisan 2017 tarihinde gerçekleştirilen referandumdaCumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi halk tarafından kabul edilmiştir.Türkiye’de başkanlık sistemi ve uygulanabilirliğini ele alan son dönemdeki çalışmalarda, oldukçafazla alternatif gündeme geldi. Ancak vatandaşların ve özellikle de üniversite öğrencilerinin cumhurbaşkanlığıhükümet sistemi hakkındaki “düşünceleri, sistemden beklentileri ve endişeleri”ni ölçençalışmaların yapılmadığı görülmüştür. Muhtemelen hayatlarında ilk defa oy kullanacak, kısa bir süresonra aktif profesyonel iş hayatına katılacak, yeni düzenleme ile seçilme yeterliğine de sahip olacaküniversite öğrencilerinin, toplumdan ve sistemden oldukça fazla beklentileri bulunan bir toplumsalkesimin görüşlerini öğrenme anlamında oldukça önemlidir. Bu bağlamda çalışmada; Konya’da öğrenimgören üniversite öğrencilerinin cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi konusundaki düşüncelerive algıları analiz edilmektedir. Çalışma, nicel bir alan araştırması olup, model olarak kesitsel tarama(survey) modeline göre tasarlanmıştır.Öğe Yerel yönetişim ve kadın meclisleri: Karatay Kadın Meclisi örneği(2016) Örselli, Erhan; Bayrakcı, Erdal; Selçuk, KahramanTürkiye'de kadın meclislerinin ortaya çıkışı 1990'lı yılların ortalarına denk gelmektedir. 2006 yılında kent konseyleri yönetmeliği ile birlikte daha kurumsal bir nitelik kazanan kadın meclisleri yerel demokrasinin, katılımın ve yerel yönetişimin sağlanmasında etkin bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Artık günümüzde vatandaşların talep ve beklentileri yerel yönetişimi zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda Kadın Meclisleri kadınların kentsel yaşamda daha görünür olmalarında, yerel yönetişimin mümkün kılınmasında, yerel hizmetlerin yerel yönetimlerle işbirliği içerisinde sunumunda bir rol üstlenebilir. Özellikle son günlerde ülkemizde kadın meclislerinin gerçekleştirdiği faaliyetler ve projeler dikkate alındığında esasında kentsel hizmetlerin sunumu gibi bir görevleri olmamasına karşın yerelleşmede önemli bir aktör olarak her geçen gün rolünün daha da arttığı rahatlıkla ifade edilebilir. Bu nedenle özellikle yerel yönetimlerin faaliyetlerinde bu meclislerin hem kamuoyu oluşturma açısından hem de yerelde katılım ve yönetişimi daha etkin ve anlamlı kılma anlamında önemli bir konumda olduğu rahatlıkla ifade edilebilir. Ancak kadın meclislerinin kendilerine ait bütçelerinin olmayışı, bağlı oldukları belediyelerin yapacakları projelerde finansal desteği sağlıyor olması yerel faaliyetleri açısından bazı problemlerin doğmasına neden olabilmektedir. Çalışmada örnek olarak incelenen Karatay Kadın Meclisinin henüz yeni kurulmuş ve "kurumsallaşmış" olmasına rağmen bugüne kadar gerçekleştirdiği faaliyetler dikkate alındığında yerel düzeyde bir aktör olarak önemli bir rol üstlendiği rahatlıkla ifade edilebilir. Çalışmada kadın meclislerinin yerel hizmetlerin sunumunda bir aktör olup-olamayacağı veya kadın meclislerinin bu konudaki rolü tartışılacak ve Konya İli Karatay İlçesi Kadın Meclisi üyeleriyle yapılan mülakattan elde edilen bulgulara yer verilecektir