Yazar "Hamarta, Erdal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Analyzing the relationship between social anxiety, social support and problem solving approach of university students(2013) Baltacı, Önder; Hamarta, ErdalBu araştırmada, üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri ile algıladıkları anne baba tutumları arasında anlamlı ilişki olup olmadığı, sosyal kaygı, sosyal destek ve problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişki ve sosyal destek ve problem çözmenin sosyal kaygı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmaya Ahi Evran Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde öğrenim görmekte olan 506’sı kız ve 305’i erkek olmak üzere toplam 811 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri kişisel bilgi formu, Sosyal Kaygı Ölçeği, Problem Çözme Envanteri ve Sosyal Destek Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucu olarak, sosyal kaygının tüm alt boyutları ile sosyal desteğin tüm alt boyutları arasında negatif yönlü, problem çözme yaklaşımları ile pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sosyal desteğin sosyal kaygıyı ve problem çözme yaklaşımının sosyal destekle birlikte sosyal kaygıyı anlamlı düzeyde yordadığı saptanmıştır.Öğe Antecedents of Work-Family Conflict within Higher Education Setting(2016) Işık, Ayşe Negiş; Işık, Erkan; Hamarta, ErdalThis multidimensional work-family conflict in a sample of 828 academic staff. Following previous meta-analyses, antecedents of work-family conflict were categorized into three domains as individual/demographic (e.g., gender), work (e.g., work role overload), and nonwork/family (e.g., family role overload) variables. Multidimensional Work Family Conflict Scale (MWFCS) was used to measure each three types (time-based, strain-based, and behavior-based) of work-family and familywork conflict. After controlling for individual and family domain variables, work domain variables added significant variance in predicting all types of work-family conflict. Similarly, after controlling for individual and work domain variables, family domain variables added significant variance in predicting familywork conflict variables, except for behavior-based family-work conflict. Implications of these findings for practice and future research on work-family conflict were discussed.Öğe An Anthropological Contribution about Ageism: Attitudes of Elder Care and Nursing Students in Turkey towards Ageism(Kamla-Raj Enterprises, 2016) Karahan, Faika Sanal; Hamarta, Erdal; Karahan, Ali YavuzThe aim of this study was to define attitudes toward ageism among nursing and geriatric care students at two schools. Fifty students from the Sick and Elder Care School (SECS) and the Nursing Services Department (NSD) participated in this study. Participants were asked to fill a questionnaire that included questions on demographic data and questions related to the literature and the Ageism Attitude Scale (AAS). All students were between 16 and 18 years old, female, and single. The participants' average AAS score was 72.8. Higher AAS scores were correlated with age, class, and experience in residing with an older relative. The mean AAS score of the SECS students was statistically high and significant when it was compared with the mean AAS score of the NSD students. Students who understand the aging process, senility, and changes in senile individuals better and have good communication skills with elderly individuals have a more positive attitude and perspective.Öğe Beliren Yetişkinlikte Beden İmgesi: Bağlanma ve Sosyal Görünüş Kaygısının Rolü(2017) Özteke Kozan, Hatice İrem; Hamarta, ErdalBu araştırmanın amacı beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin demografik özelliklerinin, bağlanma stilleri ile sosyal görünüş kaygılarının beden imgesi baş etme stratejilerinin alt boyutları olan kaçınma, görünüşü düzeltme ve olumlu mantıksal kabul üzerindeki yordayıcı gücünü ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 181 kadın (% 52.5), 164 erkek (% 47.5) toplam 345 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulmasında uygun örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan ön analizler verilerin hiyerarşik regresyon analizi için uygun olduğunu ortaya koymaktadır. Verilerin analizinde modele sırasıyla demografik değişkenler, bağlanma stilleri ve sosyal görünüş kaygısı sokulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre katılımcıların bağlanma stilleri ve sosyal görünüş kaygısı düzeyleri ile beden imgesi baş etme stratejileri arasında anlamlı korelasyonel ilişkiler ortaya çıkmıştır. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre ise modele birinci adımda sokulan cinsiyet ve yaş demografik değişkenlerinin modele katkısı anlamlı değilken, modele ikinci adımda sokulan bağlanma stillerinin modele katkısı anlamlıdır. Modele üçüncü adımda sokulan sosyal görünüş kaygısının ise tek başına modele katkısı anlamlı olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçları bağlanma stillerinin görünüşü düzeltme ve kaçınma, sosyal görünüş kaygısının ise beden imgesi baş etme stratejilerinin tüm alt boyutlarının (kaçınma, görünüşü düzeltme ve olumlu mantıksal kabul) önemli yordayıcıları olduğunu ortaya koymaktadır. Kaygılı bağlanma ve sosyal görünüş kaygısı puanları yükseldikçe bireyin görünüşü düzeltme puanlarında da artış görülmektedir. Olumlu mantıksal kabul stratejisine yönelik olarak bağlanma stillerinin bu stratejiye herhangi bir katkısı yokken, bireylerin sosyal görünüş kaygısı puanları arttıkça olumlu mantıksal kabul puanlarında azalma görülmüştür. Kaçınma stratejisine yönelik olarak ise, kaygılı ve kaçınan bağlanma puanları yükseldikçe bireyin kaçınma stratejisi puanlarında da artış görülmektedir. Ayrıca katılımcıların sosyal görünüş kaygısı puanları arttıkça beden imgesi baş etme stratejilerinden kaçınma puanlarında da artış görülmektedir.Öğe Çözüm Odaklı Envanter: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması(2015) Karahan, Faika Şanal; Hamarta, ErdalBu çalışmanın amacı, Grant, Cavanagh, Kleitman, Spence, Lakota ve Yu (2012) tarafından geliştirilen Çözüm Odaklı Envanter (ÇOE) Türkçe versiyonunun geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesidir. Çalışma 176 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Ölçeğin dil geçerliği ve eşdeğerliği İngilizce ve Türkçe formlardan elde edilen puanlar arasındaki pozitif korelasyonla desteklenmiştir. Çözüm Odaklı Envanterin dilsel eşdeğerliği için yapılan analizler sonucunda Türkçe ve orijinal form puanları arasındaki korelasyonların Problemden Ayırma alt ölçeği için .92, Hedefe yönelim alt ölçeği için .94, Kaynakları Harekete Geçirme İçin .91 olarak gözlenmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini incelemek için yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda, 12 maddeden oluşan üç faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Elde edilen bu yapının örneklem verisine iyi uyum gösterip göstermediğini anlamak amacıyla yürütülen Doğrulayıcı Faktör analizi sonuçları ise ölçeğin uygulandığı örnekleme uyumunun iyi olduğunu göstermiştir. DFA'da Uyum indeksi değerleri ise RMSEA .072 CFI .94, IFI .94, TLI.91, GFI.93, AGFI.87 olarak bulunmuştur.Öğe Dark Triad Personality and Phubbing: The Mediator Role of Fomo(Sage Publications Inc, 2023) Akat, Muhammed; Arslan, Coskun; Hamarta, ErdalPhubbing among undergraduate has become an area of increasing research interest in recent years. In recent years, studies on phubbing have increased. However, no empirical study has deal with the mediating effect of fear of missing out (FoMO) on the relationship between dark triad and phubbing. The dark triad refers to three personality traits: Machiavellianism, psychopathy, and narcissism. Machiavellianism is characterized by prioritizing one's own wishes and desires. Psychopathy, is a personality trait where lack of emotion and self-control is seen. Narcissism is characterized by low empathy and egocentrism. Thus, the purpose of this study was to examine whether FoMO mediator between dark triad and phubbing among undergraduates. For this purpose, structural equation modeling and bootstrapping method was used. Mediation analyses were performed using AMOS 22.00. The present study comprised 506 undergraduate (%70.7 female; %29.3 male). The age of the participants ranged between 18 and 29 (x = 22.41).The measures used included the General Scale of Phubbing, Fear of Missing Out Scale, and Dirty Dozen Scale. The results showed that FoMO mediated the relationship between dark triad and phubbing. The results of bootstrapping procedure indicated that the indirect effect of FoMO on the relationship between dark triad and phubbing was significant. In conclusion, the study suggests that FoMO is a meaningful mediator in the relationship between dark triad and phubbing. Research results are discussed in the light of the related literature and suggestions are presented for future researchers.Öğe Emotional Expression and Spousal Support as Predictors of Marital Satisfaction: The Case of Turkey(2015) Hamarta, Erdal; Yedirir, SabihaThis study examines the relationship between spousal support and the ability to express feelings of marital satisfaction, and the extent to which spousal support and the ability to express feelings can predict marital satisfaction. Research was conducted in accordance with general survey models. The study group comprised 195 married couples (N = 390) residing in one of the biggest cities in central Anatolia. The Marital Life Scale, Spousal Support Scale, and Emotional Expression Scale were applied to the married couples and a Personal Information Form was provided. The data analysis used the Pearson moment correlation coefficient, multiple regression analysis, and the Kendall correlation coefficient. The results indicated that there was a relationship between all the sub-dimensions of spousal support and marital satisfaction; moreover, spousal support was found to be a significant predictor of marital satisfaction. While a significant correlation was found between marital satisfaction and the expression of proximity emotion, one of the sub-dimensions of the Emotional Expression Scale, no significant correlation was found between the expression of negative and positive emotions. In addition, according to the results of the multiple regression analysis, the expression of feelings did not predict marital satisfaction.Öğe Ergenlerde Sosyal Kaygının Stresle Başa Çıkma Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi(2015) Hamarta, ErdalBu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal kaygıları ile stresle başa çıkma stilleri arasında anlamlı düzeyde ilişki olup olmadığını ve stresle başa çıkma tarzlarının sosyal kaygıyı anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırma sonucunda sosyal kaygının sosyal kaçınma, değersizlik ve kritize edilme alt boyutları ile stresle başa çıkmanın kendine güvenli yaklaşım ve iyimser yaklaşımlar arasında anlamlı düzeyde negatif ilişki, çaresiz yaklaşım, boyun eğici yaklaşım ve sosyal destek arama alt boyutları ile pozitif ilişkinin olduğu görülmüştür. Stresle başa çıkma tarzlarının sosyal kaygının sosyal kaçınma, kritize edilme ve değersizlik alt boyutlarını anlamlı düzeyde açıkladığı görülmüştür.Öğe Ergenlerin problemli internet kullanımı ile akademik başarı ve ertelemeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Hamarta, Erdal; Duman, SelçukBu araştırmada, ergenlerin problemli internet kullanımı ile akademik başarı ve akademik ertelemeleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma genel tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Konya il merkezindeki liselerde eğitimlerine devam eden 392 (242 kız, 150 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin problemli internet kullanımlarını belirlemek amacıyla, "Problemli İnternet Kullanım Ölçeği (PİKÖ)-Ergen", akademik erteleme davranışlarını belirlemek amacıyla, "Akademik Erteleme Ölçeği" kullanılmıştır. Akademik başarılarını belirlemek amacıyla yılsonu başarı ortalamaları, kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla ise araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgiler Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi, Tukey testi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ergenlerin problemli internet kullanımı cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Erkek öğrencilerin problemli internet kullanımı ve tüm alt boyutlarındaki puan ortalamaları, kız öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Okul türü değişkenine göre; Anadolu Lisesi öğrencilerinin internetin olumsuz sonuçları puan ortalamaları, diğer liselerdeki öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Anadolu Lisesi öğrencilerinin sosyal fayda-sosyal rahatlık puan ortalamaları Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Anadolu Lisesi öğrencilerinin problemli internet kullanımı toplam puan ortalamaları Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ergenlerin akademik erteleme puanlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüş, erkek öğrencilerin akademik ertelemeleri, kız öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Genel Lise ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinin akademik erteleme puan ortalamaları ise Kız Meslek Lisesi öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ergenlerin akademik başarıları ile akademik erteleme puanları arasında da anlamlı düzeyde negatif ilişki bulunmuştur. Ayrıca ergenlerin problemli internet kullanımı ile akademik başarıları arasında anlamlı düzeyde negatif ilişki olduğu görülmüştür.Öğe Examining Social Anxiety Among Adolescents in Accordance with Coping with Stress Approaches(Turkish Education Assoc, 2015) Hamarta, ErdalThe purpose of the present study is to find out whether there is a significant correlation between university students' social anxiety and their coping with stress styles, and whether coping with stress styles predict social anxiety at a significant level. The findings of the study show that there are significant negative correlations between self confident and optimistic approaches to coping with stress and social anxiety and its sub-scales of social avoidance/shyness, low self appraisal and expectancy of criticism by others and that there are positive correlations between social anxiety and following helpless, submissive approaches and receiving social support. It has also been observed that different styles of coping with stress explain social avoidance, expectancy of criticism by others and lack of self-value subscales of social anxiety.Öğe Examining Social Anxiety Among Adolescents in Accordance with Coping with Stress Approaches(Turkish Education Assoc, 2015) Hamarta, ErdalThe purpose of the present study is to find out whether there is a significant correlation between university students' social anxiety and their coping with stress styles, and whether coping with stress styles predict social anxiety at a significant level. The findings of the study show that there are significant negative correlations between self confident and optimistic approaches to coping with stress and social anxiety and its sub-scales of social avoidance/shyness, low self appraisal and expectancy of criticism by others and that there are positive correlations between social anxiety and following helpless, submissive approaches and receiving social support. It has also been observed that different styles of coping with stress explain social avoidance, expectancy of criticism by others and lack of self-value subscales of social anxiety.Öğe The Predictive Relationships between the Values of University Employees, Mobbing, and Organizational Commitment(Igiad-Turkish Entrepreneurship & Business Ethics Assoc, 2015) Eksi, Fusun; Dilmac, Malt; Yaman, Erkan; Hamarta, ErdalThe purpose of this study is to reveal the explanatory and predictive relationship between academicians' values, mobbing, and organizational commitments, on the one hand, and to test a model that originated from these relationships, on the other. A relational survey was applied to determine the relationship between two or more variables and obtain clues regarding their cause and effect relationship. The study's working group was composed of 512 academicians currently working at a university. In the study, The Values Scale developed by Schwartz, The Mobbing Scale developed by Yaman, and The Organizational Commitment scale developed by Meyer, Allen, and Smith were utilized. Analyses of the study performed according to the structural equation model using AMOS 16 software. Structural equation modeling is a statistical approach used to test a theoretical model that presents the causal relationships between latent variables. The study's findings revealed that values are statistically meaningful predictors of mobbing and organizational commitment. According to the results, the values of power, success, hedonism, excitement, self-regulation, universality, humanity, conventionalism, conformity, and security, have a positive impact on both mobbing and organizational commitment.Öğe The Predictive Relationships between the Values of University Employees, Mobbing, and Organizational Commitment(Igiad-Turkish Entrepreneurship & Business Ethics Assoc, 2015) Eksi, Fusun; Dilmac, Malt; Yaman, Erkan; Hamarta, ErdalThe purpose of this study is to reveal the explanatory and predictive relationship between academicians' values, mobbing, and organizational commitments, on the one hand, and to test a model that originated from these relationships, on the other. A relational survey was applied to determine the relationship between two or more variables and obtain clues regarding their cause and effect relationship. The study's working group was composed of 512 academicians currently working at a university. In the study, The Values Scale developed by Schwartz, The Mobbing Scale developed by Yaman, and The Organizational Commitment scale developed by Meyer, Allen, and Smith were utilized. Analyses of the study performed according to the structural equation model using AMOS 16 software. Structural equation modeling is a statistical approach used to test a theoretical model that presents the causal relationships between latent variables. The study's findings revealed that values are statistically meaningful predictors of mobbing and organizational commitment. According to the results, the values of power, success, hedonism, excitement, self-regulation, universality, humanity, conventionalism, conformity, and security, have a positive impact on both mobbing and organizational commitment.Öğe Psychometric Properties of the KIDCOPE in Turkish Adolescents(Turkish Education Assoc, 2014) Bedel, Ahmet; Isik, Erkan; Hamarta, ErdalThe purpose of this study was to examine the validity and reliability of a Turkish version of the Kidcope (Kidcope-T), developed by Spirito, Stark, and Williams (1988), which is one of the most widely used brief instruments for the assessment of children's and adolescents' coping strategies. Participants were 453 grade 7, 8, 9, 10, and 11 students. Alternative models suggested from previous research were tested using Confirmatory Factor Analyses and Spirito's three-factor model was found to provide the best fit to the data. The convergent validity of the Kidcope was supported by a moderate correlation between the subscales and trait anxiety. The internal consistency score of the Kidcope subscales were alpha = .72 for Active Coping, alpha = .70 for Avoidant Coping, and alpha = .65 for Negative Coping. Test-retest reliability in an interval of three weeks were r = .66 for Active Coping, r = .61 for Avoidant Coping, and r = .76 for Negative Coping.. These results revealed that this scale is a valid and reliable instrument to use with Turkish 7-11 grade students as a measure of coping approaches students.Öğe The Relationship between Interpersonal Problem Solving and Academic Motivation(2014) Bedel, Ahmet; Hamarta, ErdalBu araştırmanın amacı, kişiler arası sorun çözme ve akademik güdülenme arasında ilişkilerin ve kişilerarasıproblem çözmenin akademik güdülenmeyi anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığının belirlenmesidir. Araştırma genel tarama modeline uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları tesadüfi küme örneklemi ile seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu oluşturan lise öğrencilerinin 355'i kız ve 232'i erkek öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin yaşları 14-19 arasında olup ortalaması 16.15 (Ss:0.94)'dır. Veriler, kişiler arasıproblem çözme envanteri (Çam ve Tümkaya, 2008) ve akademik güdülenme ölçeği (Bozanoğlu, 2004) ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı tekniği ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, Yapıcı Problem Çözme (YPÇ) (r.442, p.01), IsrarcıSebatkâr Yaklaşım (ISY) (r.366, p.01) ve Akademik Güdülenme arasında önemli pozitif ilişki bulunmuştur. Kişilerarası problem çözme akademik güdülenmedeki varyansın %22'sini açıklamaktadır. Ayrıca yapıcı problem çözme (?.339, p.01) ve ısrarcı sebatkâr yaklaşımın (?.182, p.01) akademik güdülenmenin önemli yordayıcıları olduğu görülmüştür.Öğe The Turkish adaptation and psychometric properties of the Geriatric Anxiety Scale(Pagepress Publ, 2018) Karahan, Faika Sanal; Hamarta, Erdal; Karahan, Ali YavuzThe purpose of the present study is to translate and adapt the Geriatric Anxiety Scale (GAS), a 30-item self-report measure of anxiety among older adults, into Turkish and examine its basic psychometric properties. We tested the translated GAS in a sample of community-dwelling older adults in Konya, Turkey (N=100; M-age=71.4 years, SD=6.5; range=65-88) without a history of mental disorder and sufficient cognitive abilities. To assess the convergent validity, Turkish versions of the Beck Anxiety Inventory (BAI) and Geriatric Depression Scale (GDS) were administered. The mean GAS total score was 13.33 (SD=11.86). Due to low item-total correlations (<0.30), two items (items 2 and 3) were removed from the Turkish version of the GAS. The internal reliability (Cronbach's alpha) was excellent for the total score (0.91) and acceptable for the subscales (somatic = 0.71; cognitive = 0.85; affective = 0.84). Regarding the convergent validity, the GAS total score was significantly and positively correlated with the total scores of the BAI (r=0.87, P<0.05) and GDS (r=0.57, P<0.05), with large effect sizes. Implications: The newly translated Turkish version of the GAS has promising utility in an older adult Turkish sample. Future studies of this measure are warranted.Öğe Üniversite Öğrencilerinde Değerler ve Yaşamın Anlamı Arasındaki İlişki(2015) Hamarta, Erdal; Baş, VeysiBu araştırmanın amacı değerlerin yaşamın anlamı üzerindeki etkisini belirlemek ve cinsiyete göre değerler ile yaşamın anlamının farlılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu Konya İl Merkezindeki farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından seçilmiştir. Çalışma Grubu 589'u kız 321'i erkek olmak üzere toplam 910 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında "Dilmaç ve Arıcak Değerler Ölçeği" ve "Yaşamda Anlam Ölçeği (YAO)" kullanılmıştır. Verilerin analizinde pearson korelasyon katsayısı, çoklu regresyon analizi ve bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; değerler ile yaşamın anlamı arasında pozitif ve negatif yönlü farklı düzeylerde ilişkiler bulunmaktadır ve değerlerin yaşı- mın anlamının önemli bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Ayrıca değerlerin bir kısmı cinsiyete göre farklılık gösterirken bir kısmı farklılık göstermemektedir. Diğer yandan yaşamın anlamının cinsiyete göre farklılaşmadığı da anlaşılmıştır.