Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Sosyal Medya Kullanımı: Görme Engelli Kullanıcıların Deneyimleri(2019) Yılmaz, Yakupİnternet önce bilgisayar, daha sonra tablet bilgisayar ve en sonunda da akıllı telefonlarla birlikte sosyal medyaaraçlarını da kullanarak hayatımızı iyiden iyiye çevrelemiştir. Toplumun her kesiminde internet ve sosyal medyayaygın kullanıma sahiptir. Bu araştırmada görme engelli kullanıcıların internet ve sosyal medya araçları kullanımalışkanlıklarının tespit edilip, onların hayatlarındaki önemi gösterilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda,görme engelli kullanıcıların belirlenen demografik bilgileri doğrultusunda internet ve sosyal medya araçları ileilgili görüşlerini belirlemek için anket hazırlanmıştır. Bu anket formu görme engelli kullanıcılara sosyal medyaaraçları kullanılarak ulaştırılmış, veriler toplanmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı ile Türkiye’ninfarklı şehirlerinde yaşayan ve farklı yaş gruplarından 43 görme engelli kullanıcıdan veriler elde edilmiştir.Verilerin analizinde betimleyici istatistikler kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde görme engellikullanıcıların internet ve sosyal medya araçlarını kullanım sıklıklarının, amaçlarının ve paylaşımlarının diğerkullanıcılarla benzerlik gösterdiği belirlenmiştir. Bununla birlikte görme engelli kullanıcıların internet ve sosyalmedya kullanım sıklıklarının cinsiyet, yaş grubu ve mezuniyet durumları arasında bir farklılık olmadığınıgöstermiştir. Ancak, internet kullanım sıklıklarına bakıldığında ilköğretim, ortaöğretim ve ön lisans mezunu olangörme engelli kullanıcıların lisans mezunlarına gore interneti daha sık kullandıkları belirlenmiştir.Öğe Görme Engellilere Bilişim Teknolojileri Öğretimi Üzerine Durum Çalışması(2018) Yılmaz, YakupEğitimin amacı, özel eğitime gereksinim duyan bireylerle birlikte herkese eşit fırsatlar sağlamaktır. Özel eğitime ihtiyacı olan gruplardan birisi de görme engellilerdir. Görme engellilerin görmüyor ya da az görüyor olmaları onların çeşitli alanlarda eğitim almalarına engel değildir. Bilgi ve iletişim teknolojileri, görme engellilerin bilgiye erişme ve kullanma, bireysel iletişim ve etkileşim ile üyesi olduğu topluma sosyal ve ekonomik olarak daha iyi dahil olmalarını sağlamak için bir yol sunmaktadır. Ayrıca, çeşitli sektörlerde iş imkanı bulmalarına, bireysel yaşama imkanına ulaşmalarına, bilgiyi kaynağından elde etmelerine yardımcı olmaktadır. Görme engelliler bahsedilen bu durumların üstesinden gelmek için bilgi ve iletişim teknolojilerinden hem donanımsal olarak hem de yazılımsal olarak yararlanmaktadırlar. Görme engellilerin bilişim teknolojilerinden yazılım olarak klavyeyi kullanarak yazı yazma, bilgisayar kullanma, kelime işlemci programını kullanma, elektronik tablolama programını kullanma ve internette gezinme şeklinde temel seviyede faydalanmaktadırlar. Bu araştırmada, görme engellilerin bilişim teknolojilerini temel seviyede kullanma durumlarını ortaya koymak ve karşılaşmış olduğu güçlüklere yönelik çözüm önerileri sunmak amacıyla görmeengelli sekiz (8) öğrencinin bilişim teknolojileri öğretim süreci incelenmiştir. Araştırmada durum çalışması modeli kullanılmış, araştırmanın verileri gözlem ve görüşme yöntemleriyle elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kendi bilişim teknolojileri öğretim sürecini değerlendiren farklı öğrenim seviyelerinde olan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre görme engelli bireylere bilişim teknolojileri öğretiminde onlara göre düzenlenmiş bir müfredatla birlikte, yardımcı programların desteği ile görme engelli bireylere öğretim yapacak öğretmenlerin belirli yeterlilikleri ve yetkinlikleri barındırması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Kurs esnasında klavyeyi ve ekran okuma programını etkili kullananların bilişim teknolojilerindeki her türlü işlemi doğru bir şekilde yapabildikleri görülmüştür. Bunları gerçekleştirebilmek için de müfredata uygun materyallerin gerekliliği belirtilmiştir.Öğe Öğretim materyali olarak dijital hikâye geliştirme aşamalarının ve araçlarının incelenmesi(2017) Yılmaz, Yakup; Üstündağ, Mutlu Tahsin; Güneş, ErhanDijital hikâye, geleneksel hikâye anlatımı ile çoklu ortam teknolojilerinin birleşimi olarak görülmektedir (Norman, 2011). Metin, ses, resim, video ve animasyon gibi bileşenler çeşitli yazılımlar aracılığı ile bir araya getirilerek web üzerinden, tablet bilgisayardan veya akıllı telefonlardan erişim sağlanabilmektedir. Dijital hikâye geliştirme süreci genel olarak yazma, senaryolaştırma, hikâye tahtası oluşturma, çoklu ortam araçlarının kullanımı, dijital hikâyeyi oluşturma ve paylaşma aşamalarından oluşmaktadır. Dijital hikâyelemenin yedi önemli bileşeni ise bakış açısı, dramatik bir soru, duygusal içerik, seslendirme kabiliyeti, hikâye müziğinin gücü, sade içerik / tasarruf ve ilerleme hızı olarak sıralanabilir. Bu çalışmanın amacı dijital hikâye geliştirme aşamalarını konu ile ilgili alanyazında öne çıkan araştırmalar ve süreçte kullanılabilecek yazılım ve araçlar çerçevesinde ayrıntılı olarak ele almaktır. Çalışmada uygulamaya dönük fayda sağlamak amacıyla süreçler ve bileşenler özetlenmiş ve kullanılabilecek yazılımlar karşılaştırmalı olarak tanıtılmıştır. Ayrıca bir örnek üzerinden dijital hikâye geliştirme süreci somutlaştırılarak öğretmen ve içerik geliştiricilere yol gösterilmesi amaçlanmıştır.Öğe Dijital hikayeleme yöntemi ile etkili Türkçe öğretimi(2017) Yılmaz, Yakup; Üstündağ, Mutlu Tahsin; Güneş, Erhan; Çalışkan, GürbüzDijital hikayeleme, geçmişi yüzyıllara dayanan hikâye anlatımı ile çoklu ortam araçları birleştirilerek ortaya çıkmış bir kavramdır. Derslerde dijital hikayelerin etkili kullanımının teknoloji entegrasyonunu destekleyici bir rolü olabilmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada bilgi ve iletişim teknolojilerinden (BİT) yararlanılarak, Türkçe derslerinde kullanılmak üzere dijital hikayeleme yöntemine göre ders materyalleri (dijital hikayeler) hazırlanmıştır. Araştırma, geliştirilen dijital hikâyelerin kullanımının öğrencilerin okuma ve yazma becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu materyaller altı hafta boyunca ortaokul Türkçe derslerinde işe koşulmuştur. Karma araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada nicel veriler Prozodik Okuma Becerisi Ölçeği ve Yazılı Anlatım Becerisi ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Nitel veriler ise öğrencilerin ve öğretmenin dijital hikâyeleme yöntemiyle gerçekleştirilen öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinden elde edilmiştir. Deney grubuna (26 öğrenci) ve kontrol grubuna (28 öğrenci) okuma becerisi ile ilgili ön test, son test ve ara testler uygulanmış, elde edilen veriler üzerinde tekrarlı ölçümler için tek faktörlü ANOVA analizi yapılmıştır. Uygulama sonunda deney grubundaki öğrencilerin okuma ve yazma becerilerinde anlamlı ve olumlu yönde bir değişim olduğu belirlenmiştir. Elde edilen nitel veriler üzerinde yapılan analiz sonuçlarına göre ise öğrencilerin ve öğretmenin dijital hikayeleme yöntemiyle gerçekleştirilen öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinin oldukça olumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak ortaokul Türkçe ders kitabındaki hikâyelerin dijital hikâyelere dönüştürülerek kullanılmasını temel alan öğretim uygulamasının, öğrencilerin okuma ve yazma becerileri üzerinde olumlu sonuçlar ortaya koyduğu ve öğrencilerin ve öğretmenin bu yeni uygulamaya ilişkin görüşlerinin de olumlu yönde olduğu söylenebilir.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Facebook Bağlanma Stratejilerinin ve Yaşam Doyumlarının İncelenmesi(2017) Aktürk, Ahmet Oğuz; Emlek, Barış; Çelik, İsmailBu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Facebook bağlanma stratejileri ve yaşam doyumlarını incelemektir. Çalışma 2014-2015 öğretim yılında yürütülmüş olup, çalışmanın araştırma grubunu 281 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Mevcut durumun betimlenmesinin amaçlandığı bu çalışmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin Facebook bağlanma stratejilerini belirlemek için "Facebook Bağlanma Stratejileri Ölçeği", yaşam doyumlarını belirlemek için de "Yaşam Doyum Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin yaşam doyumları ile Facebook bağlanma stratejileri (başlatma, sürdürme ve bilgi arama) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca araştırma sonuçları, öğrencilerin Facebook bağlanma stratejileri (başlatma, sürdürme ve bilgi arama) ile yaşam doyumlarının öğrenim gördükleri okul türü, bilgisayar sahipliği ve Facebook kullanım süresi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermektedir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin Facebook bağlanma stratejilerinin cinsiyet (başlatma, sürdürme ve bilgi arama alt boyutlarında), internet sahipliği (başlatma, sürdürme ve bilgi arama alt boyutlarında), barınma türü (başlatma alt boyutunda) ve geldiği şehir (bilgi arama alt boyutunda) değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermektedir.