İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 10 / 10
  • Öğe
    Kişisel gelişimin din eğitimi açısından incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Gümüş, Hilal; Okumuşlar, Muhiddin
    İnsanların gelişimle olan ilişkisi insanlığın ilk gününden beri var olagelmiştir. Çünkü insan gelişmeye müsait bir canlıdır ve geliştiğini fark etmek insanın daha da fazlasını istemesine neden olmaktadır. Günümüzde gelişme için seçilen yollardan biri de kişisel gelişimdir. Son dönemlerde hızla yayılan ve kendini her alanda hissettiren Kişisel gelişim bireylerin hayatında büyük bir değişim iddiasındadır. Bu çalışmada da kişisel gelişimin din eğitimi ile olan bağlantısı ele alınmıştır. Çünkü kişisel gelişim hayatın her alanını etkilediği gibi din ve ahlak öğretileriyle şekillenmiş olan alanları da etkilemektedir. Ayrıca kişisel gelişim yazınlarının herhangi bir incelemeye tabi tutulmadan piyasaya sürülmüş olması da bu konuda çalışma yapılmasının nedenlerindendir. Araştırmada ilk olarak Kişisel gelişim ve NLP kavramları öncelikle bu konuda yazılmış kaynaklar baz alınarak incelenmiştir. Bu olgulara yönelik yapılan tanımlamalardan sonra çalışmanın ikinci bölümünde ise kişisel gelişim ve NLP öğretileri, Din eğitimi açısından incelenmeye çalışılmıştır. Modern dünyada bireyin eğitim yönünden eksik kalan yönlerini kendine tamamlama hedefi de koyan Kişisel gelişim öğretileri ile Din ve ahlak eğitimi verileri karşılaştırılmıştır. Karşılaştırılan bu veriler arasındaki olumlu ve olumsuz ilişki bulunmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda görülmüştür ki kişisel gelişim pek çok veride din eğitimi için yarar sağlamakla beraber, özellikle bazı ahlaki öğretilerde olumsuz hatta zararlı sonuçlara da yol açabilmektedir.
  • Öğe
    5.sınıf öğrencilerinin Allaha iman konusunu algılama düzeyi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Yaşar, Kübra; Coşkun, İbrahim
    Bu araştırma somut işlemler basamağındaki 5.sınıf öğrencilerinin soyut bir konu olan Allah'a iman konusunu algılama düzeylerinin ne seviyede olduğunu belirlemek amaçlı yapılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Konya ili Kulu ilçesi Cumhuriyet Ortaokulu' da 5.sınıfta okuyan 30 öğrenci üzerinde önceden belirlenen sorular çerçevesinde nitel araştırma yöntemlerinden görüşme formu kullanılarak, alınan cevaplar doğrultusunda ortaya çıkmıştır. Araştırma da 9-11 yaş arası öğrencilerin soyut olan bu konuyu yeni yöntem ve tekniklerle, farklı metotlarla sunulduğunda algılamalarının daha iyi olduğu gözlenmiştir. Araştırma da ortaya çıkan dikkat çeken hususlardan biri de şudur: Öğrencilerin zeka gelişiminde okul ve ailenin etkisi büyük önem taşımaktadır. Dini eğilimleri olan yada bilgi düzeyleri yüksek ailelerin çocuklarının konuyu algılamalarının kolay olduğu gözlenmiştir. Eğitimin öğrencilere gösterilen özel ilginin, farklı yöntem ve tekniklerin öğrenmeyi kolaylaştırdığı, algılamayı hızlandırdığı görülmüştür.
  • Öğe
    Ortaokul 5. sınıf din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programında yer alan dini kavramların öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Torun, Emel; Karapınar, Fikret
    Bu araştırma, Ortaokul 5. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programında yer alan on dini kavramı öğrenci görüşleriyle değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş'ın Onikişubat İlçesi'nde Ilıca Ortaokulu'nda, 5. sınıflardan seçilen yirmi öğrenciye öğretim programında yer alan kavramlarla ilgili önceden hazırladığımız sorulara verdikleri cevaplar sonucunda ortaya çıkmıştır. Bu tez, giriş bölümü takiben üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kavramsal çerçeve kapsamında, bilişsel, ahlaki ve dini gelişim teorileri ile ilgili yapılan çalışmalar üzerinde durulmuştur. Ayrıca bu bölümde kavram öğretimine de değinilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümde, kullanılan yöntem açıklanmıştır. Üçüncü bölümde ise öğrenci görüşlerinin sonucu oluşan bulgular ve yorumlar ortaya konmuştur. Son olarak öğretim programı ve öğrencilerin kavramlarla ilgili görüşleri değerlendirilmiştir. Öğrencilerin kavramları, ders kitabının anlatımına uygun olarak büyük ölçüde kavradıkları görülmüştür. Bu çalışmada, öğretim programının tekrar düzenlenmesi konuların sadeleştirilmesi ve açıklamaların arttırılması 5. sınıf düzeyinde olumlu sonuç verdiği görülmüştür. Bazı öğrencilerin kavramları daha kolay algılamasında ve daha iyi ifade edebilmesinde hazırbulunuşluğun etkisi görülmüştür.
  • Öğe
    Din eğitiminde öncelikler
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Felhan, Fatma Betül; Karapınar, Fikret
    Öncelikler kavramı, bir şeyin başka bir şeyden zamansal ya da mantıksal olarak önce gelme durumudur. Öncelikler kavramı din eğitimi kapsamında ele alınırsa; insanın kapasitesini, olayların ortaya çıkışını ve onların doğurduğu ihtiyaçları dikkate alarak konuların verilmesidir. Ayrıca sunulacak bilgilerin bir düzen içerisinde kişilerin ihtayaçlarına, algı düzeylerine ve bireysel farklılıklarına uygun olarak düzenlenmesidir. Bu çalışma yukarıdaki esasları dikkate alarak din eğitimi yapılacak kişilere hangi önceliklerle bilgilerin sunulmasını ve bu sunum sırasında kişilerin bireysel farklılık, algı düzeyi ve kişisel ihtiyaç gibi durumlarına da hitap edecek şekilde bir eğitimin nasıl gerçekleşeceğini tespit etmeyi amaçlar. Çalışma dört bölümden meydana gelmektedir. Giriş bölümünde araştırmanın amacı ve önemi tanıtılmaktadır. Birinci bölümde gelişim ve öğrenme süreçleri ve bunun alt başlıkları ele alınmıştır. İkinci bölümde, dini emirlerin tedriciliği ve onun alt başlıkları olan Kur'an-ı Kerimin kullandığı tedrici yöntem ve Hz. Muhammed'in kullandığı tedrici yöntem başlıkları işlenmişmiştir. Üçüncü başlıkta din eğitimi sürecinde öncelikler başlığı altında tedricin eğitim açısından önemi ve inanç ve tutum başlıkları ele alınmıştır. Ve sonrasında elde edilen sonuçlar ve öneriler kısmı yer almaktadır.
  • Öğe
    Ses temelli ve gruplama sistemli Kur'an-ı Kerim öğretimi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Sarı Korkmaz, Fadime; Coşkun, İbrahim
    Bu araştırmanın amacı Kur'an'ı Kerim öğretiminde uygulanacak yeni yöntem ve tekniklerle verimli ve hızlı öğrenmeyi sağlayacak bir öğretim sistemi geliştirmektir. Bu ses temelli ve gruplama sistemidir. Ayrıca çalışma kapsamında, bu sisteme uygun bir öğretim materyali geliştirilecektir.Araştırmanın modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden biri olan "eylem araştırması" deseni benimsenmiştir. Araştırmamız 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yapılmıştır. Araştırma Kırşehir TEV Zahide Zehra Garring Ortaokulu 5. sınıf A ve B şubelerinde, birine ses temelli diğerine de klasik sistemle öğretim yapılmıştır. Deney ve kontrol grubu olarak belirlenen gönüllü öğrencilere, öncelikle öntest uygulanmış daha sonra son test uygulanarak bulgular elde edilmiştir. Araştırma analizinde "Tekrarlı Ölçümler Varyans Analizi" kullanılmıştır. Araştırmamızın sonucuna göre Kur'an-ı Kerim'i daha verimli ve hızlı öğretmesinden dolayı ses temelli öğretimin daha başarılı olduğu görülmüştür. Bunun için ses temelli öğretim çalışması alandaki araştırmacı ve öğretmenlere tavsiye edilir.
  • Öğe
    Ortaokullardaki seçmeli "Peygamberimizin hayatı" dersinin öğrenciler açısından değerlendirilmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Kayaoğlu, Fatma; Tavukçuoğlu, Mustafa
    Din eğitimi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi açısından bireylerin Kur'an-ı Kerim kadar Peygamberimizin hayatını, hadis ve sünnetini öğrenme, anlama ve idrak etmelerinin önemli bir yeri vardır. Çünkü İslam'ın somut örneği söz, davranış ve yaşantısıyla Peygamberimizdir. Çalışmanın amacı Peygamberimizin hayatını ve sünnetini öğrenmenin ve okumanın çocuğun hayatına etkisi ile ilgili çocuğun bilişsel, duyuşsal ve ahlaki gelişimi göz önünde bulundurularak eğitim ve öğretim faaliyetleri incelenerek kazanımların gerçekleşme düzeyleri ve bireye katkılarını incelemektir. Araştırmanın birinci bölümünde çocuğun ahlaki gelişim dönemleri, hadis ve sünnet ile eğitim metotlarından olan Peygamberimizin eğitim metotları incelenmiştir. İkinci bölümde ülkemizde din eğitimi faaliyetleri incelenerek öğretim programları tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde ise seçmeli Peygamberimizin hayatı dersi kazanımlarıyla ilişkilendirilerek hazırlanan anket sonuçları incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin Peygamberimizin hayatını çoğunlukla 11-14 yaşlarında öğrenmiş olup bu bilgilerin çoğunluğunu okul ve yaz Kur'an kurslarından öğrenmişlerdir. Eğitim- öğretimin yapıldığı fiziki ortamda bazı eksiklikler görülürken öğrencilerin konuyla ilgili kitapları pek okumadıkları tespit edilmiştir. Peygamberimizin hayatıyla ilgili konularda öğrencilerimizin çoğu genel olarak bilgi sahibi olsa da bazı konularda eksikliklerin olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla Peygamberimizin hayatıyla ilgili kazanımların büyük bir kısmı gerçekleşirken bazı kazanımlar öğrencilerin bir kısmı tarafından edinilmemiştir. Son olarak en güzel örnek olan Peygamberimizin hayatının öğrencilerin hayatına, davranışlarına ve düşüncelerine etkileri bağlamında değerlerin büyük çoğunluğunun öğrencilerde oluştuğu görülmüştür. Bu değerler ile ilgili ders kazanımları da büyük oranda elde edilmiş görünmektedir.
  • Öğe
    İlköğretim 4.ve 5. sınıf öğrencilerinde Allah, Melek, Cennet ve Cehennem kavramlarını anlama düzeyi(Ahmetli Gazi İlköğretim Okulu örneği)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2012) Kahraman, Fazilet; Baybal, Mustafa Sami
    İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinde Allah, melek, cennet ve cehennem kavramlarını anlama düzeyi araştırmamızın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmayla somut işlem döneminde olan öğrencilerin soyut kavramları nasıl tasavvur ettiklerini ortaya koymak amaçlanmıştır.Araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Kavramsal çerçeve başlığıyla konuyla alakalı kavramların tahlilini yaptık. Birinci bölümün devamında zihinsel gelişim ve somut işlem dönemi özellikleri içine alan gelişim dönemleri hakkında bilgi verdik. İkinci bölümde araştırmanın metodolojisi adı altında konunun amacı, modeli, yöntemi, sınırlılıkları, araştırmaya katılanların nitelikleri, verilerin toplanması ve analizleri hakkında bilgi verdik. Bulgular ve yorumları içeren üçüncü bölümde öğrencilere sorduğumuz sorular ve cevaplar yer almaktadır.
  • Öğe
    100 Temel Eser içerisindeki hikâye ve romanlarda işlenen ahlâkî konuların eğitsel yönden değerlendirilmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2012) Kızılkaya, Abdurrahman; Yıldırım, Mustafa
    Araştırmamızın konusu ?100 Temel Eser İçerisindeki Hikâye Ve Romanlarda İşlenen Ahlâkî Konuların Eğitsel Yönden Değerlendirilmesi?dir. Hikâye ve romanın ahlâk eğitiminde kullanımı önemsenmekle birlikte, kullanılan eserlerin niteliklerinin yeterince dikkate alınmadığı görülmektedir. İlköğretim okullarında okutulmak üzere, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından tavsiye edilen 100 Temel Eser, çalışmamızın evrenini, bu eserler içerisinden tesadüfî yöntemle seçtiğimiz Türk Edebiyatı'ndan; Bir Küçük Osmancık Vardı, Yankılı Kayalar, Göl Çocukları, Serçekuş, Ömer'in Çocukluğu, Dünya Edebiyatı'ndan; Şeker Portakalı, Değirmenimden Mektuplar, İnsan Ne İle Yaşar, Tom Sawyer'in Maceraları, Define Adası eserleri ise çalışmamızın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmamızda amaç, ele aldığımız eserler üzerinden hareketle, 100 Temel Eser içerisindeki olumlu ahlâkî ve eğitsel yönlere değinmek, sorunlu ahlâkî ve eğitsel yönlere dikkat çekerek farkındalık oluşturmaktır. Araştırmanın sonunda, 100 Temel Eser listesinde bulunan eserler içerisinde ilköğretim öğrencilerinin ahlakî gelişimlerine katkı sağlamayacak, eğitsel yönden de yetersiz eserlerin bulunduğu, bu sebeple bu listedeki eserlerin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin ahiret inancı algıları (Karaman ili örneği)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Geçit, Halil; Tavukçuoğlu, Mustafa
    Bu araştırmanın amacı, ortaokul düzeyinde eğitim-öğretim gören öğrencilerin âhiret inancı algılarını araştırmak, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi müfredatında belirlenen ahiret inancı ile ilgili amaç ve hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını tespit etmektir. Araştırmanın örneklemi Karaman İli merkezinde öğrenim görmekte olan öğrencilerden, örneklem yoluyla seçilen, 80 kız ve 65 erkek olmak üzere 145 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada âhiret inancı algılarını ve ahiret inancı için belirlenen amaç ve hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını ölçmek için 120 öğrenciye anket tekniği uygulanmış, 25 öğrenci ile de yüz yüze görüşülerek mülakat yapılmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda ortaokul öğrencilerindeki âhiret inancı algılarının İslam inancında yer alan âhiret inancı ile örtüştüğü, DİKAB programında belirlenen ahiret inancı ile ilgili amaç ve hedeflere ulaşıldığı görülmüştür.
  • Öğe
    10-12 yaş grubu çocuklarda dinî ve ahlakî kavramların algılanma biçimleri: Bolu-Dörtdivan Merkez Şehit Orhan Yalçın İlköğretim Okulu örneği
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2013) Kılıçaslan, Zuhal; Okumuşlar, Muhiddin
    Bu araştırma, Dikab müfredatında yer alan ve tarafımızca belirlenen 14 dini ve ahlaki kavramın, somut işlemler basamağındaki çocukta nasıl algılandığı ve bunların hangi düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2011?2012 öğretim yılında Bolu Dörtdivan ilçesinde bulunan 4. ve 5. sınıf öğrencilerinden oluşan 20 öğrenci üzerinde önceden belirlenmiş olan sorular çerçevesinde görüşme formu kullanılarak alınan cevaplar doğrultusunda ortaya çıkmıştır. Araştırmada, 10-12 yaş arası öğrencilerin soyut kavramları büyük ölçüde algılayabildikleri, bazı öğrencilerin ise aile ve çevre kaynaklı olarak somut işlemler döneminde oldukları ve soyut kavramları somutlaştırarak algıladıkları görülmüştür. Çalışmamız sonucunda görülen bir başka olguda şudur ki öğrencinin zekâ gelişiminde aile ve okul büyük önem taşımaktadır. Dini eğilimleri olan yahut bilgi düzeyleri yüksek aile çocuklarının soyut kavramlara aşina oluşunun kavram öğretimini kolaylaştırdığı bunun yanı sıra daha orta halli ve fazla dini bilgisi olmayan aile çocuklarının soyut kavramları algılamada güçlük çektikleri ve bu kavramları somutlaştırarak algıladıkları görülmüştür. Araştırmamız, girişle birlikte dört bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde, araştırmanın problem durumu ve problem cümlesi, amacı, önemi, sınırlılıkları ve varsayımlarından bahsedilmiştir. Araştırmanın birinci bölümünde tezin kavramsal ve kuramsal çerçevesi üzerinde durularak, bilişsel, ahlaki ve dini gelişim teorileri ve bu alanda yapılan bazı çalışmalar üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, çalışmanın metodolojisi hakkında bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümde bulgular ve yorumlar ortaya konmuştur. Son kısmında ise araştırmadan çıkan sonuçlar değerlendirilerek önerilere yer verilmiştir.