Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Öğretmenlik Deneyimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik İnançlarına Etkisi(2012) Tarman, BülentBu çalışmanın amacı, Amerika Birleşik Devletleri’nin doğusunda yer alan bir üniversitenin öğretmen yetiştirme programına kayıt yaptırmış olan öğretmen adaylarının öğretmenlik deneyimi programı kapsamında öğretmenlik mesleği hakkındaki düşünce ve algılarının zaman içerisindeki değişimini incelemektir. Ayrıca üniversitenin öğretmen yetiştirme programının ne kadar etkili bir şekilde öğretmen adaylarının eğitimini ve öğretmenlik mesleği hakkındaki düşünce ve inançlarını geliştirmeye yönelik olduğu anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu araştırma yorumsal “Nitel” bir araştırmadır. Yorumsal nitel bir çalışmada, yapılan her yorum veriye dayalı ve kanıt gösterilerek yapılmaktadır. Bu araştırma kapsamında, “Özel Durum Yöntemi” ve durum çalışmasının desenlerinden biri olan “Bütüncül Çoklu Durum Deseni” kullanılmıştır. “Durum” bir birey veya program olabilir. Bu araştırmada da her bir birey ve öğretmen yetiştirme programı birer “durum” olarak kabul edilmiştir. Bu desende, kendi başına algılanabilecek birden fazla durum mevcuttur. Her bir durum kendi içinde bütüncül olarak ele alınır ve daha sonra birbirleriyle karşılaştırılır. Bu araştırmada da öğretmen adayları bütüncül olarak ele alınmış ve birbirleri ile kıyaslamalar yapılarak incelenmiştir. Bu araştırma deseni ile bağlantılı olarak araştırmanın problemleri şu şekilde belirlenmiştir: Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği hakkındaki görüş ve düşünceleri nelerdir? Bu düşünceler öğretmenlik uygulaması dersini aldıktan sonra değişmiş midir? Değişti ise bunu etkileyen faktörler nelerdir? gibi sorulara öğretmen adaylarının bakış açısıyla cevaplar aranmaya çalışılmış ve bu sorular hakkındaki görüşlerinin veya algılarının zaman içerisinde nasıl değiştiği izlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler, yorumsal analize dayalı olarak analiz edilmek üzere öncelikle detaylı şekilde incelenmiş ve birinci seviye (first level) kodlamalar yapılmıştır. Ayrıca veriler analiz edilirken “betimleme” “sınıflama” ve ilişkilendirme şeklinde üç aşamada incelenmiştir. Betimleme aşamasında toplanılan verilerin ayrıntısına ve derinliğine yer verilmeye çalışılmıştır. Sınıflama aşamasında veriler kodlanarak sınıflandırılmış ve buna göre temalar ortaya çıkarılmıştır. Son aşamada ise belirli temalar altında sınıflandırılan veriler ilişkilendirilerek yorumlama yoluna gidilmiştir. Temaları oluşturan kodların kendi içinde anlamlı bütünler oluşturmasına özen gösterilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlik uygulaması deneyimlerinin öğretmen adaylarına, öğretmelik kariyerleri ile ilgili algılarının değiştirmeleri için önemli fırsatlar sunduğunu göstermektedir. Aynı zamanda bu araştırma, öğretmen adaylarına öğretmenlik mesleğine yönelik bakış açılarını yansıtmaları için de önemli fırsatlar sunarak öğretmenlik mesleğini kariyer olarak seçip seçmemelerini birinci elden değerlendirme fırsatı bulduklarını ortaya koymuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamaları dersi boyunca gözlemlediği ve tecrübe edindiği olumsuz durumlar, katılımcıların öğretmelik mesleğine dair inanç ve algılarını şekillendirmede önemli rol oynamıştırÖğe Genel Fizik Laboratuvarı-II Dersinde Kullanılan Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Öz-Yeterlik, Tutum ve Başarıya Etkisi(2016) Sert Çıbık, Ayşe; İnce Aka, Elvan; Kayacan, KadriyeBu çalışmada, Proje Tabanlı Öğretim (PTÖ) uygulamalarının fen bilgisi öğrencilerinin fiziğe yönelik öz-yeterlik, fiziğe yönelik tutum ve başarıya etkisi araştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin uygulanan yönteme ilişkin görüşleri tespit edilmiştir. Çalışma için 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 1. sınıfta yer alan iki şubeden biri rastgele seçilmiş ve uygulamalar bu şubedeki toplam 43 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Yarı deneysel desen ile betimsel analiz tekniğinin kullanıldığı çalışmada veri toplama araçları olarak; Fizik Öz-Yeterlik Ölçeği, Fizik Dersi Tutum Ölçeği, Elektrik Akımı Kavram Testi ve açık-uçlu anket kullanılmıştır. Çalışmada; PTÖ yönteminin öğrencilerin özyeterliklerine etkisi olmadığı, tutum ve başarılarını artırdığı gözlenmiştir. Eta-kare korelasyon katsayısı analizi sonunda uygulanan yöntemin başarıyı ?2(b).33 ve tutumu ?2(t).36 orta düzeyde etkilediği belirlenmiştir. Cinsiyet açısından ön-test öz-yeterlik, tutum ve başarı puanlarının farklılaşmadığı, öz-yeterlik dışında son-test puanlarının farklılaştığı, son-test öz-yeterlik ve tutum puanları arasında ise yüksek düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Son olarak öğrencilerin; Genel Fizik Laboratuvarı-II dersinin proje etkinlikleriyle yürütülmesinin faydalı olacağı, bu yöntemi tavsiye ettikleri, derse ilişkin bakış açılarını iyi yönde etkilediği, yönünde düşüncelerinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Mehmet Akif Ersoy’un Türk Eğitimine Katkıları(2013) Özgen, MustafaBu çalışmada Mehmet Akif Ersoy'un Türk eğitimine katkıları onun eğitim anlayışı çerçevesinde elealınmıştır. Eğitim anlayışı da yaşadığı dönemde eğitimi ifade etmek üzere kullandığı "terbiye", "tedip" ve"tehzib" gibi kelimelere göre değerlendirilmiştir. Bu kelimelere yüklenen manalar tahlil edilerek önce MehmetAkif'in eğitim ilkeleri belirlenmiş, sonra farklı eğitim alanlarındaki faaliyetleri dile getirilmiştir.Aile içinde çocuk eğitimine verdiği önem, onları eğitmek için sergilediği faaliyetler ve eğitimden beklediğineticelerle birlikte öğrenci, öğretmen ve veli ilişkisini oluşturma gayretleri ve takip ettiği temel ilkelerbelirtilmiştir. Resmi eğitim kurumlarındaki verdiği dersler, yabancı dil öğrenim ve öğretimi için sergilediğigayret, katıldığı sportif faaliyetler ve yaygın eğitimle halkın eğitilmesi için gösterdiği çalışmaları sergilenmiş,Türk eğitimine katkıları ortaya konmuştur. Mehmet Akif'in temel ilkeler belirlemiş bir eğitim kuramcısıolmamakla birlikte tespit edilmiş ilkeleri kullanarak yediden yetmişe Türk halkının eğitilmesine katkı sağlamışbir eğitimci olduğu belirlenmiştirÖğe Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları(2014) Şenel, Tuba; Aslan, OktayBu çalışma okul öncesi öğretmen adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı kavramlarına yönelik sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgubilim desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın verileri 2013-2014 eğitim öğretim yılı, güz döneminde Necmettin Erbakan Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalında üçüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 74 kız, 22 erkek toplam 96 okul öncesi öğretmen adayının Bilim/Bilim İnsanı ...... gibidir. Çünkü ...... ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adayları Bilim kavramı için 54, Bilim İnsanı kavramı için 49 geçerli metafor üretmiştir. Üretilen bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzetme yönleri dikkate alınarak kategorileştirilmiştir. Bu işlem sonucunda Bilim kavramı için dokuz, Bilim İnsanı kavramı için yedi kategori elde edilmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı kavramlarına yönelik oluşturdukları metaforlar içinde olumsuz nitelikte bir metafora rastlanılmamıştır. Öğretmen adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı algılarının olumlu yönde olduğu ancak her iki kavrama yönelik gerçekçi olmayan, geleneksel algılara sahip oldukları görülmüştür.Öğe Sınıf Öğretmenlerinin 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Deneylerine Yönelik Görüşleri ve Uygulamaları(2013) Koç, Beyza; Bayraktar, ŞuleBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ilkokul Fen ve Teknoloji dersi deneylerine yönelik görüşlerini ve uygulamalarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada 2012-2013 eğitim öğretim yılında Konya ilinde bulunan okullardan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla seçilen 60 sınıf öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket formunda fen ve teknoloji dersinde deneylerin uygulanma durumunu ve öğretmenlerin deneyler ile ilgili görüşlerini belirlemeye yönelik toplam 7 soru bulunmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin dörtte birinin ders kitabındaki tüm deneyleri yaptırdığı, diğerlerinin de malzeme yeterliliği ve konulara verdikleri önem durumuna göre deneylerin çoğunu yaptıkları ortaya konmuştur. Öğretmenlerin büyük kısmı malzeme bulunmadığı durumlarda deneylerden vazgeçmek zorunda kaldıklarını, üçte biri ise deneyden vazgeçmediklerini, başka alternatifler bulduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler Fen ve Teknoloji dersi deneylerinin daha etkili olabilmesi için: a) Teknoloji ile uyumlu, yeterli malzeme ve cihazın içinde bulunduğu laboratuarlara sahip olunması veya her sınıfta deney dolapları oluşturulması b) Fen ve Teknoloji dersi içeriğinin daha sade ve etkili olması, c) Deneyler için yeterli ders süresi verilmesi d) Sınıf öğretmenlerinden yeterli eğitimi almamış olanlar için deneylerle ilgili seminerler verilmesi, e) Deneylerle ilgili öğretmenler arası işbirliğinin olması f) Deneylerin aileler tarafından desteklenmesi gerektiğini vurgulamışlardır.Öğe 68-72 Aylık Okul Öncesine ve İlkokula Devam Eden Çocukların Okula Uyum ve Öğretmenleriyle İlişkilerinin Karşılaştırılması(2015) Ogelman, Hülya Gülay; Seçer, Zarife; Gündoğan, Aysun; Bademci, DursunAraştırmanın amacı, 68-72 aylık okul öncesi eğitime ve ilkokula devam eden çocukların okula uyum ve öğretmenleriyle ilişkilerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın örneklem grubunu, Denizli il merkezinde ilkokul 1. sınıf ve okul öncesi eğitime devam eden 68-72 aylık 64 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği ve Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlara göre çocukların okula uyum değişkenlerinde (işbirlikli katılım, kendi kendini yönetme, okuldan kaçınma, okulu sevme) sınıf türü açısından anlamlı düzeyde farklılık bulunmamaktadır. Öğretmen-çocuk ilişkileri açısından ise iki grup arasında farklılık bulunmaktadır. Şöyle ki, öğretmene yakınlık, bağlılık ve genel öğretmen-çocuk ilişkisi açısından anasınıfına devam eden çocukların ilkokul 1. sınıfa devam eden akranlarına göre daha yüksek puanlar aldıkları belirlenmiştir. Öğretmenle çatışma değişkeninde ise 1. sınıfa devam eden çocuklar, diğer gruptaki akranlarına göre daha yüksek puanlar almışlardır.