Sayı 52 - 1 (2022)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Ömer Faruk Akpınar, Rivayet Asrında İllet - Bezzâr Örneği - Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2020 (Kitap Tanıtımı)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2022) Tekdamar, ÇiğdemYapılan çalışmada Dr. Ömer Faruk Akpınar tarafından kaleme alınan Rivayet Asrında İllet -Bezzâr Örneği- isimli eserin değerlendirmesi hedeflenmiştir. Eserin ele alınış sebebi, çalışmada yürütülen yöntem ve eserin hadis ilmine katkısı irdelenmiştir.Öğe II. Abdülhamid’in tanzimat dönemi Maarif Nazırı Münif Paşa’nın siyaset tasavvuru(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2022) Gürman, SadettinMünif Paşa (1830-1910) Tanzimat devrinin siyasî ve kültürel konjonktüründe yetişen Osmanlı Devleti’nin modernleşmesi ve batılılaşması süreçlerinde siyasal, kültürel ve eğitimsel etkinliklerde, kritik görevler alan entelektüel bir isim olarak karşımıza çıkar. O, batının hızlı tekâmülü karşısında gerileyen Osmanlı Devleti’nin yüzleşme ve hesaplaşma sürecinde gerçekçi tavrı, dirâyetli duruşu, teknik önerileri ve raporlarıyla siyaset, eğitim ve düşünce dünyamızda mühim bir yer işgal eder. Münif Paşa doğu-batı karşılaşmasında içe dönüp yüzleşmemizi en rasyonel bir biçimde izleyebildiğimiz şahsiyetlerden biridir. Kendisi Sultan II. Abdülhamid Han tarafından zor zamanlarda üst seviye görevlere atanmıştır. Bu görevlerden biri olan Maârif Nâzırlığı vazifesinden olsa gerek daha çok eğitimci kişiliği ile tanınan Münif Paşa, içinde bulunduğu çalkantılı dönemin siyasî sorunları hakkında da imâl-i fikirde bulunmuştur. Ancak bu siyasî yönünün daha ziyade geri planda kaldığı görülmektedir. Oysa o, maarifi sadece okur yazarlık faaliyeti olarak görmemiş insan yetiştirmenin de ötesinde hedeflere namzet telakkî etmiştir. Münif Paşa’ya göre maârif terakkînin anahtarı, milletçe terakkî kurtuluşun reçetesidir. Bu doğrultuda ilk sıraya pozitif bilgiyi koyarak eğitimi yaygınlaştırmayı, bilgi edinmeyi ve bilinç kazanmayı amaçlamış böylece milletçe terakkîyi gerçekleştirmeyi hedeflemiştir. Bu yöndeki gayretleri ilk cemiyet çalışmaları, ilk mecmua çalışmaları ve ilk felsefi çeviriler gibi öncü çalışmalarla bezelidir. İlim ve fikir dünyasına ait izleri ve sosyal hayata yansımalarını matbuatında, çevirilerinde ve hatıratında bulmak mümkündür.Öğe Ehl-i sünnet kelamında tekvin sıfatı ile ilgili tartışmalar ve eş’arilerin açmazları(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2022) Şahin, NecatiTekvin meselesi aslında hep insanın merakını celbeden bir konu olmuştur. Arap dilinde tekvin kelimesi tef’il babında k-v-n kökünden türetilmiş bir mastardır. Bu terim, tef’il kalıbında meydana getirme, yoktan yaratma gibi anlamlarda kullanılmaktadır. Tekvin meselesi aslında birçok açıdan tartışılmakla birlikte, yaratmanın yoktan olduğu konusunda genel olarak ilahi dinlerin ve özel olarak da İslam ekollerinin görüşleri birbirine yakındır. Eşariler yaratma konusunda eylemi gerçekleştiren bir sıfat olarak gördükleri kudret sıfatına ağırlık verirken, Maturidiler kudret sıfatının yanında tekvin sıfatına ayrı bir önem atfetmişlerdir. Çünkü kudret sıfatı, bir şeye güç yetirilebileceğini ifade ederken, tekvin sıfatı onu kesin olarak ortaya koymayı ifade eder. Maturidilere göre tekvin Allah’ın zatı ile kaim ezeli bir sıfat olmasından hareketle yaratma eylemi bu sıfatla gerçekleşmektedir.Öğe Kadının emeğine ve çalışma hayatına oku dergisinden bakmak(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2022) Taş, MustafaTürkiye'de 1950’lerde iç göçle birlikte kırsaldan gelen ailelerin kızları okumaya, kadınları uzmanlık istemeyen işlerde çalışmaya başlayınca, bu durum, muhafazakârlar tarafından en çok tartışılan konulardan biri olmuştur. Bu çalışma, 1961 yılında yayın hayatına başlayıp 209 sayı çıktıktan sonra 1979 tarihinde kapanan, İslamın İlk Emri Oku dergisinde yayınlanan yazılarda, kadının çalışma hayatını incelemeyi amaçlamaktadır. Sosyal sorunlar çalışılırken, konuyu öncesi ve sonrası ile ele almak yarar sağlayabilir. Bu yüzden derginin yayın hayatı öncesi ve sonrasında kadının meslek hayatıyla ilgili kitap, dergi makale, film gibi çeşitli eserlerden faydalanılmıştır. Genel olarak dergide bulunan yazılar akademik değildir. Günlük konuşma dilini kullanmışlar, bazen düşüncelerini organize etmede zorlanmışlardır. Konumuzla ilgili bir örnek vermek gerekirse, kadın, İslami şartları yerine getirirse çalışabilir dedikten birkaç paragraf sonra, kadının evinde oturması daha uygundur demişlerdir. Ayrıca yazıların çoğu bir tekrar niteliğindedir. Aynı konuyu belirli aralıklarla ele almalarına rağmen genellikle düşünceleri ve meseleyi algılayışları çok değişmemiş, farklı bir argüman geliştirememişlerdir. Oku dergisi yazarları, kadının çalışmasına nas ve geleneksel kültürü gerekçe göstererek karşı çıkmışlardır. Onlara göre kadının çalışması ancak zorunluluk hallerinde mümkündür. Bu halde bile kadın, kocasından veya velisinden izin almalıdır, tesettürüne özen göstermeli ve mahremiyete dikkat etmelidir. Bu dönemin anlayışından olsa gerek 1980’lerde üniversitelerde boy gösteren tesettürlü kızlar için okumanın amacı çalışmak değildir. Tebliğde bulunmak, iyi bir eş ve anne olmak önceliklidir. Ancak kısa bir süre sonra muhafazakâr kadın öğretmen, hekim ve avukat olarak kamusal tecrübeye ortak olmuştur.Öğe Interpretation of the Quran in contemporary Indonesia a study on M. Quraish Shihab and his work “Tafsir Al-Mishbāh”(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2021) Andriawan, DidikThis article discusses M. Quraish Shihab, a contemporary Indonesian commentator, about his life, writings, and greatest work, Tafsir Al-Mishbāh. Tafsir Al-Mishbāh is an Indonesian Quranic commentary that covers the entire 30 chapter of the Qur’an in 15 volumes in the order of the muṣḥaf. This commentary is also one of the most popular works of interpretation in Indonesia which is widely used as research material and study at various universities. Tafsir Al-Mishbāh tries to explain the Qur’an in easy-to-understand language so that the Qur’an can live in the midst of society as the main purpose of the revelation of the Qur’an, namely as a guide for mankind. With this and numerous other works in the field of commentary, M. Quraish Shihab has been named the pioneer of modern Southeast Asian commentary, which interprets the Qur’an in light of contemporary realities and needs. This article explores numerous aspects, including M. Quraish Shihab's biography, the background of writing Tafsir Al-Mishbāh, the characteristics of the commentary, its sources of reference, and the methods used to interpret it. This article aims to acquaint readers with the background of writing Tafsir Al-Mishbāh and to inform them about the development and character of modern commentary works in Southeast Asia, particularly in Indonesia.