Sayı 39 (2015)

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    el-Cevherî’nin es-Sıhâh: Tâcu’l-luğa ve Sıhâhu’l-Arabiyye’siyle İbn Fâris’in Mu’cemu Mekâyîsi’l-Lüga’sında ‘erâde’ ve ‘şâe’ fiillerinin karşılaştırılmalı anlamları
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Yasdıman Demirdöven, Necla
    Makalemizin konusunu teşkil eden َأراد “erâde” ve شاء “şâe” terimlerini yalnızca el- Cevherî’nin es-Sıhâh’ı ile İbn Fâris’in Mu’cemu Mekâyîsi’l-Lüga’sında geçen anlamları ile sınırladık. Anılan bu iki eser klasik Arapça sözlükler içinde çok önemli yerlere sahiptirler. Kaldı ki bu çalışmamızın Kelam ve İslam Tarihi mezhepleri alanı için de yararlı olacağı kanısındayız. Zira İslam tarihi boyunca özellikle mezheplerin doğuşu ve daha sonraları ortaya çıkan ihtilafların kökeninin erâde ve şâe fiilleri üzerinde de yoğunlaştığını görmekteyiz. Çalışmamızda bu iki terimin Kur’an’daki anlamlarını da bazı örneklerle bir bölüm halinde sunduk.
  • Öğe
    İbn Kayyim el-Cevziyye, İ‘lâmü’l-Muvakkı‘în ‘an Rabbi’l-‘Âlemîn, Tercüme; Pehlül Düzenli, Pınar Yayınları, I-IV, İstanbul 2013, 1768 sayfa (Kitap Tanıtımı)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Ekinci, Ahmet
    Bu eser İbn Kayyim ve selefî fıkıh düşüncesinin en güzel örneklerinden birini teşkil eder. Müellifin fıkhî anlayışının en net biçimde gözlemlenebileceği bir kitap olup aynı zamanda İslam hukuk düşüncesini Selefi bir yaklaşımla ele aldığı eserdir.
  • Öğe
    Kur’ân’a göre bilginin kaynakları
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Ökten, Gülşen
    Medeniyetlerin ve düşünce sistemlerinin oluşumunda asıl mevzu olan bilgi, İslâm düşünce sisteminin de üzerine inşa edilmiş olduğu temeldir. Bilgi için ne tür kaynakların kabul edilmesi gerektiğine dair suallerin cevabı hususunda ilk müracaat noktası ise Kur'ân-ı Kerîm'dir. Biz bu çalışmada İslâm düşünce tarihinde bilgi edinme vasıtası olarak ön plana çıkmış olan vahiy, ilham, hads, rüya, akıl ve duyu kavramlarını âyetler ışığında değerlendirmeye çalışacağız.
  • Öğe
    Ayâtü’l-istidlâl bi-halki’s semâvât ve’l-arz ale’l-ba’s fi suveri’l-İsrâ ve Yasin ve’l-Ahkâf
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Yasir Ali Muhammed Ali
    هذا بحث بلاغي تحليلي يبحث في آيات الاستدلال بخلق السموات والأرض على البعث, وقد وردت متناثرة في آي الذكر الحكيم, و اقتصر البحث على ثلاث آيات وردت في سور الإسراء و يس والأحقاف, د قمت بتحليل الآيات تحليلا بلاغيا بعد طول استقراء لكتب المفسرين, وكتب إعجاز القرآن; مظهرا أبرز ما اشتملت عليه الآيات من ألوان بلاغية وبيان دقة النظم القرآني في تنوع أساليبه واختيار كلماته في مخاطبة المنكرين للبعث
  • Öğe
    Esmâü’l-büldân ve’l-kabâil ve’l-ümem beyne’t-tezkîr ve’t-te’nîs (I)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Ahmed, Afifi Ramazan Afifi
    أكثر كلام العرب على موافقة لفظه لمعناه, وقد يأتي (أي الكلام) محمولا ً على المعنى دون اللفظ, والحمل على المعنى جر واسع جدا في اللغة العربية أصيل فيها, وهو أسلوب لطيف من أساليب العرب وسنة من سننها, كما أنه كثير الاستعمال فيها, وقد ورد استعماله في القرآن الكريم وفصيح الكلام نظمه ونثره. وقد كان للحمل على المعنى أثر كبير في تذكير وتأنيث أسماء ال ُ بلدان والقبائل والأمم, وهذا ما نحاول أن نوضحه في هذا البحث إن شاء الله.
  • Öğe
    Molla Fenârî’nin Osmanlı medrese geleneği ve Osmanlı düşüncesi üzerindeki tesirleri
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Gürer, Betül
    XV. yy. Osmanlı mutasavvıflarının ileri gelenlerinden olan Molla Fenârî, Osmanlı Devleti’nin kuruluş devrinde yaşamış, kadılık, müderrislik, şeyhülislamlık ve müşavirlik gibi gerek ilmî gerek siyasî açıdan oldukça mühim vazifeler icra etmiş önemli bir ilim ve devlet adamıdır. Telif ettiği eserleri, yetiştirdiği öğrencileri ve yaptığı görevleri ile Osmanlı medrese sisteminde ve düşünce geleneğinde pek çok tesirde bulunmuştur. Mensubu olduğu Ekberiye ekolünün anlayışını, Osmanlı düşüncesine yerleştirmiş ve ilmî geleneğin bu fikirler çerçevesinde gelişmesini sağlamıştır. Bu makalede Türk-İslâm düşüncesinde hususi bir yeri olan Molla Fenârî’nin hayatı hakkında özet mahiyetinde bilgiler verildikten sonra onun, Osmanlı medrese geleneği ve Osmanlı düşünce sistemi üzerindeki tesirleri ortaya konulmaya çalışılacaktır.
  • Öğe
    Bağdat’ta Selefî bir çevrede yetişen sûfî bir âlim: Ebü’s-Senâ Mahmûd Şihâbüddin el-Âlûsî (ö.1270/1854)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Kavak, Abdulcebbar
    Bağdat, Selefîliğin/Vehhâbiliğin özellikle entelektüel çevrede taraftar bulabildiği önemli ilim ve kültür merkezlerinden biridir. Bağdat’ta Selefî düşünceyi destekleyip yayan şahsiyetler içinde Abdülaziz Bek eş-Şâvî, Şeyh Ali es-Süveydî (ö.1237/1821), Muhammed Emîn el-Vâiz (ö.1273/1856) ve Mahmûd Şükrî el-Âlûsî (ö.1342/1924) en çok tanınanlardır. Mahmûd Şihâbüddin el-Âlûsî (ö.1270/1854) ise, Bağdat’ta Selefîliği savunan bir çevrede yetişmesine rağmen tasavvufa yönelmiştir. Nakşbendî-Müceddidî şeyhi Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî (ö.1242/1827)’ye intisabı ve telif ettiği “Rûhu’l-Ma‘ânî” adlı işârî tefsiri, onun sûfî bir âlim olduğunun en önemli göstergeleridir. Mahmûd Şihâbüddin, vefatına kadar sahip olduğu sûfî kimliğini taşımaya devam etmiştir.
  • Öğe
    Tatbîkâtü’l-münâsibi’l-mürsel fi tekyîfi akdi’t-te’mîni’t-te’avünî ke-nemûzecin tatbîkî muâsır li’t-tehavvül nahve’l-iktisâdi’l-İslâmî
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) er-Rabâbia, Ahmed Hasen
    يهدف هذا البحث إلى بيان تطبيقات المناسب المرسل كدليل من أدلة أصول الفقه في تكييف الحكم الشرعي; لعقد التأمين التعاوني كبديل شرعي عن التأمين التجاري الربوي. الاحتجاج بدليل اشتمل البحث على بيان مفهوم المناسب المرسل لغ ً ة واصطلا ً حا, وآراء علماء أصول الفقه في مدى المناسب المرسل, وكذلك الحديث عن أبرز تطبيقات المناسب المرسل في الواقع المعاصر, وبيان مفهوم عقد التأمين التعاوني لغ ً ة وشر ً عا, وتحرير محل النزاع من خلال بيان آراء الفقهاء في تكييف التأمين التعاوني, والضوابط التي وضعها الفقهاء; لكي يكون عقد التأمين التعاوني ضمن دائرة الحلال, وكذلك تحقيق قول الأصوليين في إيضاح أن: دليل المناسب المرسل دليل معتبر عند علماء أصول الفقه, وقادر على استيعاب ومعالجة المسائل المعاصرة, ومن ضمنها: عقد التأمين التعاوني الذي بات المجتمع يحتاج إليه. ثم خاتمة بأهم النتائج التي توصلنا إليها
  • Öğe
    Resm-i mushaf bağlamında Kur’an ve kıraat ayrımı (Harekenin tekâmülüne kadarki süreç çerçevesinde bir değerlendirme)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2015) Öğmüş, Harun
    Bu araştırmada resm-i mushaf hakkındaki görüşleri verip Kur’ân-ı Kerim’in resm-i mushafa indirgenmesini irdeliyor ve bunun yanlış bir tutum olduğunu açıklıyoruz. Kur’ân-ı Kerim ve kıraatlerin özdeşleştirilmesine de katılmıyor, bunu biraz aşırı buluyoruz ve daha mu’tedil olduğunu düşündüğümüz başka bir görüş sunuyoruz. O da şudur: Kur’ân-ı Kerim’in günümüze kadar yazılı bir vesika olarak ulaşmasını sağlayan Kur’ân hattının yanı sıra şifahî naklin de önemli bir yeri vardır. Biz, kıraat imamlarının ittifak ettiği okuyuş vecihlerinin “mütevâtir kıraat” olarak, ihtilâf ettikleri okuyuşların ise “meşhur kıraat” olarak isimlendirilmesinin uygun olacağını öneriyoruz.